Skip to main content
Top
Published in:
Cover of the book

2024 | OriginalPaper | Chapter

1. Grundlagen des Managements von Dienstleistungsprozessen

Authors : Sabine Fließ, Stefan Dyck, Maarten Volkers

Published in: Management von Dienstleistungsprozessen

Publisher: Springer Fachmedien Wiesbaden

Activate our intelligent search to find suitable subject content or patents.

search-config
loading …

Zusammenfassung

In Kombination verschiedener theoretischer Sichtweisen werden Dienstleistungsprozesse definiert als Folgen von Aktivitäten von Kunde und Anbieter, die darauf gerichtet sind, gemeinsam Wert sowohl für den Kunden als auch für den Anbieter zu generieren, wobei beide Ressourcen in den Dienstleistungsprozess einbringen und miteinander interagieren. Dabei verfolgen Kunde und Anbieter unterschiedliche Wertvorstellungen. In der Kundenlogik wird Wert in der Welt des Kunden geschaffen und es dominiert der Value-in-Use (Nutzwert). In der Anbieterlogik entsteht Wert durch verschiedene Wertschöpfungskonfigurationen, die sich auf die Generierung eines Value-in-Exchange (Tauschwert) richten und deren Ziel die Erzielung von Gewinn ist. Basierend auf der Kunden- und der Anbieterlogik wird ein Modell des Dienstleistungsprozesses entwickelt, das ServiceBlueprint, das sich zur Gestaltung, Steuerung und (Weiter-)Entwicklung von Dienstleistungsprozessen eignet.

Dont have a licence yet? Then find out more about our products and how to get one now:

Springer Professional "Wirtschaft+Technik"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft+Technik" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 102.000 Bücher
  • über 537 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Automobil + Motoren
  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Elektrotechnik + Elektronik
  • Energie + Nachhaltigkeit
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb
  • Maschinenbau + Werkstoffe
  • Versicherung + Risiko

Jetzt Wissensvorsprung sichern!

Springer Professional "Technik"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Technik" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 67.000 Bücher
  • über 390 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Automobil + Motoren
  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Elektrotechnik + Elektronik
  • Energie + Nachhaltigkeit
  • Maschinenbau + Werkstoffe




 

Jetzt Wissensvorsprung sichern!

Springer Professional "Wirtschaft"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 67.000 Bücher
  • über 340 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb
  • Versicherung + Risiko




Jetzt Wissensvorsprung sichern!

Literature
go back to reference Abels H (2019) Einführung in die Soziologie. Band 2: Die Individuen in ihrer Gesellschaft, 5., grundl. überarb. u. akt. Aufl. Springer VS, WiesbadenCrossRef Abels H (2019) Einführung in die Soziologie. Band 2: Die Individuen in ihrer Gesellschaft, 5., grundl. überarb. u. akt. Aufl. Springer VS, WiesbadenCrossRef
go back to reference Allert R, Fließ S (1998) Blueprinting – eine Methode zur Analyse und Gestaltung von Prozessen. In: Kleinaltenkamp M, Ehret M (Hrsg) Prozeßmanagement im Technischen Vertrieb. Neue Konzepte und erprobte Beispiele für das Business-to-Business-Marketing. Springer, Berlin/Heidelberg, S 193–212CrossRef Allert R, Fließ S (1998) Blueprinting – eine Methode zur Analyse und Gestaltung von Prozessen. In: Kleinaltenkamp M, Ehret M (Hrsg) Prozeßmanagement im Technischen Vertrieb. Neue Konzepte und erprobte Beispiele für das Business-to-Business-Marketing. Springer, Berlin/Heidelberg, S 193–212CrossRef
go back to reference Barney JB (2014) Gaining and sustaining competitive advantage, 4. Aufl. Pearson Education Limited, Harlow Barney JB (2014) Gaining and sustaining competitive advantage, 4. Aufl. Pearson Education Limited, Harlow
go back to reference Becker F, Gedenk K (2020) Optimale nichtlineare Tarife auf zweiseitigen Märkten. Z Betriebswirtsch Forsch 72:423–445CrossRef Becker F, Gedenk K (2020) Optimale nichtlineare Tarife auf zweiseitigen Märkten. Z Betriebswirtsch Forsch 72:423–445CrossRef
go back to reference Benkenstein M, Waldschmidt V (2014) Wertkettenanalyse und Service Value – eine Diskussion im Lichte der Service Dominant Logic. In: Bruhn M, Hadwich K (Hrsg) Service Value Als Werttreiber. Konzepte, Messung Und Steuerung. Springer Gabler, Wiesbaden, S 205–221CrossRef Benkenstein M, Waldschmidt V (2014) Wertkettenanalyse und Service Value – eine Diskussion im Lichte der Service Dominant Logic. In: Bruhn M, Hadwich K (Hrsg) Service Value Als Werttreiber. Konzepte, Messung Und Steuerung. Springer Gabler, Wiesbaden, S 205–221CrossRef
go back to reference Bitner MJ (1992) Servicescapes: the impact of physical surroundings on customers and employees. J Mark 56:57–71CrossRef Bitner MJ (1992) Servicescapes: the impact of physical surroundings on customers and employees. J Mark 56:57–71CrossRef
go back to reference Bleicher K (2017) Das Konzept Integriertes Management. Visionen – Missionen – Programme, 9., akt. u. erw. Aufl. Campus, Frankfurt am Main/New York Bleicher K (2017) Das Konzept Integriertes Management. Visionen – Missionen – Programme, 9., akt. u. erw. Aufl. Campus, Frankfurt am Main/New York
go back to reference Bolton RN, McColl-Kennedy JR, Cheung L, Gallan AS, Orsingher C, Witell L, Zaki M (2018) Customer experience challenges: bringing together digital, physical and social realms. J Serv Manag 29:776–808CrossRef Bolton RN, McColl-Kennedy JR, Cheung L, Gallan AS, Orsingher C, Witell L, Zaki M (2018) Customer experience challenges: bringing together digital, physical and social realms. J Serv Manag 29:776–808CrossRef
go back to reference Bruce HL, Wilson HN, Macdonald EK, Clarke B (2019) Resource integration, value creation and value destruction in collective consumption contexts. J Bus Res 103:173–185CrossRef Bruce HL, Wilson HN, Macdonald EK, Clarke B (2019) Resource integration, value creation and value destruction in collective consumption contexts. J Bus Res 103:173–185CrossRef
go back to reference Bruns K, Jacob F (2016) Value-in-use: antecedents, dimensions, and consequences. Marketing ZFP 38:135–149CrossRef Bruns K, Jacob F (2016) Value-in-use: antecedents, dimensions, and consequences. Marketing ZFP 38:135–149CrossRef
go back to reference Chandler JD, Vargo SL (2011) Contextualization and value-in-context: how context frames exchange. Mark Theory 11:35–49CrossRef Chandler JD, Vargo SL (2011) Contextualization and value-in-context: how context frames exchange. Mark Theory 11:35–49CrossRef
go back to reference Chesbrough HW (2010) Open innovation. The new imperative for creating and profiting from technology, Nachdr. Harvard Business School Press, Boston Chesbrough HW (2010) Open innovation. The new imperative for creating and profiting from technology, Nachdr. Harvard Business School Press, Boston
go back to reference Chesbrough HW (2011) Open services innovation. Rethinking your business to grow and compete in a new era. Jossey-Bass, San Francisco Chesbrough HW (2011) Open services innovation. Rethinking your business to grow and compete in a new era. Jossey-Bass, San Francisco
go back to reference Corsten H (1985) Die Produktion von Dienstleistungen. Grundzüge einer Produktionswirtschaftslehre des tertiären Sektors. Schmidt, Berlin Corsten H (1985) Die Produktion von Dienstleistungen. Grundzüge einer Produktionswirtschaftslehre des tertiären Sektors. Schmidt, Berlin
go back to reference Corsten H, Gössinger R (2015) Dienstleistungsmanagement, 6., vollst. überarb. u. akt. Aufl. De Gruyter Oldenbourg, Boston Corsten H, Gössinger R (2015) Dienstleistungsmanagement, 6., vollst. überarb. u. akt. Aufl. De Gruyter Oldenbourg, Boston
go back to reference Crespin-Mazet F, Ghauri P (2007) Co-development as a marketing strategy in the construction industry. Ind Mark Manag 36:158–172CrossRef Crespin-Mazet F, Ghauri P (2007) Co-development as a marketing strategy in the construction industry. Ind Mark Manag 36:158–172CrossRef
go back to reference Curran JM, Meuter ML, Surprenant CF (2003) Intentions to use self-service technologies: A confluence of multiple attitudes. J Serv Res 5:209–224CrossRef Curran JM, Meuter ML, Surprenant CF (2003) Intentions to use self-service technologies: A confluence of multiple attitudes. J Serv Res 5:209–224CrossRef
go back to reference Darby MR, Karni E (1973) Free competition and the optimal amount of fraud. J Law Econ 16:67–88CrossRef Darby MR, Karni E (1973) Free competition and the optimal amount of fraud. J Law Econ 16:67–88CrossRef
go back to reference De Keyser A, Köcher S, Alkire L, Verbeeck C, Kandampully J (2019) Frontline service technology infusion: conceptual archetypes and future research directions. J Serv Manag 30:156–183CrossRef De Keyser A, Köcher S, Alkire L, Verbeeck C, Kandampully J (2019) Frontline service technology infusion: conceptual archetypes and future research directions. J Serv Manag 30:156–183CrossRef
go back to reference Echeverri P, Skålén P (2011) Co-creation and co-destruction: a practice-theory based study of interactive value formation. Mark Theory 11:351–373CrossRef Echeverri P, Skålén P (2011) Co-creation and co-destruction: a practice-theory based study of interactive value formation. Mark Theory 11:351–373CrossRef
go back to reference Edvardsson B, Kleinaltenkamp M, Tronvoll B, McHugh P, Windahl C (2014) Institutional logics matter when coordinating resource integration. Mark Theory 14:291–309CrossRef Edvardsson B, Kleinaltenkamp M, Tronvoll B, McHugh P, Windahl C (2014) Institutional logics matter when coordinating resource integration. Mark Theory 14:291–309CrossRef
go back to reference Eggert M, Fließ S (2015) Service Value aus Kundensicht – Kundenaktivitäten als Ausgangspunkt. In: Bruhn M, Hadwich K (Hrsg) Interaktive Wertschöpfung durch Dienstleistungen. Strategische Ausrichtung von Kundeninteraktionen, Geschäftsmodellen und sozialen Netzwerken. Forum Dienstleistungsmanagement. Gabler, Wiesbaden, S 113–131CrossRef Eggert M, Fließ S (2015) Service Value aus Kundensicht – Kundenaktivitäten als Ausgangspunkt. In: Bruhn M, Hadwich K (Hrsg) Interaktive Wertschöpfung durch Dienstleistungen. Strategische Ausrichtung von Kundeninteraktionen, Geschäftsmodellen und sozialen Netzwerken. Forum Dienstleistungsmanagement. Gabler, Wiesbaden, S 113–131CrossRef
go back to reference Ellway BPW, Dean AM (2016) The reciprocal intertwining of practice and experience in value creation. Mark Theory 16:299–324CrossRef Ellway BPW, Dean AM (2016) The reciprocal intertwining of practice and experience in value creation. Mark Theory 16:299–324CrossRef
go back to reference Engelhardt WH (1966) Grundprobleme der Leistungslehre, dargestellt am Beispiel der Warenhandelsbetriebe. Z Betriebswirtsch Forsch 18:158–178 Engelhardt WH (1966) Grundprobleme der Leistungslehre, dargestellt am Beispiel der Warenhandelsbetriebe. Z Betriebswirtsch Forsch 18:158–178
go back to reference Engelhardt WH, Kleinaltenkamp M, Reckenfelderbäumer M (1993) Leistungsbündel als Absatzobjekte – Ein Ansatz zur Überwindung der Dichotomie von Sach- und Dienstleistungen. Z Betriebswirtsch Forsch 45:395–426 Engelhardt WH, Kleinaltenkamp M, Reckenfelderbäumer M (1993) Leistungsbündel als Absatzobjekte – Ein Ansatz zur Überwindung der Dichotomie von Sach- und Dienstleistungen. Z Betriebswirtsch Forsch 45:395–426
go back to reference Fantapié-Altobelli C, Bouncken R (1998) Wertkettenanalyse von Dienstleistungs-Anbietern. In: Meyer A (Hrsg) Handbuch Dienstleistungs-Marketing. Schäffer-Poeschel, Stuttgart, S 282–296 Fantapié-Altobelli C, Bouncken R (1998) Wertkettenanalyse von Dienstleistungs-Anbietern. In: Meyer A (Hrsg) Handbuch Dienstleistungs-Marketing. Schäffer-Poeschel, Stuttgart, S 282–296
go back to reference Fließ S (2001) Die Steuerung von Kundenintegrationsprozessen. Effizienz in Dienstleistungsunternehmen. Deutscher Universitäts-Verlag, WiesbadenCrossRef Fließ S (2001) Die Steuerung von Kundenintegrationsprozessen. Effizienz in Dienstleistungsunternehmen. Deutscher Universitäts-Verlag, WiesbadenCrossRef
go back to reference Fließ S (2009) Dienstleistungsmanagement. Kundenintegration gestalten und steuern. Gabler, Wiesbaden Fließ S (2009) Dienstleistungsmanagement. Kundenintegration gestalten und steuern. Gabler, Wiesbaden
go back to reference Fließ S (2015) Kundenintegration. In: Backhaus K, Voeth M (Hrsg) Handbuch Business-to-Business-Marketing. Grundlagen, Geschäftsmodelle, Instrumente des Industriegütermarketing, 2., vollst. überarb. Aufl. Springer Fachmedien, Wiesbaden, S 223–247 Fließ S (2015) Kundenintegration. In: Backhaus K, Voeth M (Hrsg) Handbuch Business-to-Business-Marketing. Grundlagen, Geschäftsmodelle, Instrumente des Industriegütermarketing, 2., vollst. überarb. Aufl. Springer Fachmedien, Wiesbaden, S 223–247
go back to reference Fließ S, Dyck S (2017) Kundenintegration – das Management von Kundenintegrationsprozessen. In: Corsten H, Roth S (Hrsg) Handbuch Dienstleistungsmanagement. Vahlen, München, S 607–629 Fließ S, Dyck S (2017) Kundenintegration – das Management von Kundenintegrationsprozessen. In: Corsten H, Roth S (Hrsg) Handbuch Dienstleistungsmanagement. Vahlen, München, S 607–629
go back to reference Fließ S, Jacob F (1996) Customer Integration – Was ändert sich im Marketing? In: Kleinaltenkamp M, Fließ S, Jacob F (Hrsg) Customer Integration. Von der Kundenorientierung zur Kundenintegration. Gabler, Wiesbaden, S 25–37 Fließ S, Jacob F (1996) Customer Integration – Was ändert sich im Marketing? In: Kleinaltenkamp M, Fließ S, Jacob F (Hrsg) Customer Integration. Von der Kundenorientierung zur Kundenintegration. Gabler, Wiesbaden, S 25–37
go back to reference Fließ S, Kleinaltenkamp M (2004) Blueprinting the service company: managing service processes efficiently. J Bus Res 57:392–404CrossRef Fließ S, Kleinaltenkamp M (2004) Blueprinting the service company: managing service processes efficiently. J Bus Res 57:392–404CrossRef
go back to reference Fließ S, Dyck S, Schmelter M (2014) Mirror, mirror on the wall – how customers perceive their contribution to service provision. J Serv Manag 25:433–469CrossRef Fließ S, Dyck S, Schmelter M (2014) Mirror, mirror on the wall – how customers perceive their contribution to service provision. J Serv Manag 25:433–469CrossRef
go back to reference Fließ S, Dyck S, Schmelter M, Volkers MJD (2015a) Kundenaktivitäten in Dienstleistungsprozessen – die Sicht der Konsumenten. In: Fließ S, Haase M, Jacob F, Ehret M (Hrsg) Kundenintegration und Leistungslehre. Integrative Wertschöpfung in Dienstleistungen, Solutions und Entrepreneurship. Springer Gabler, Wiesbaden, S 181–204CrossRef Fließ S, Dyck S, Schmelter M, Volkers MJD (2015a) Kundenaktivitäten in Dienstleistungsprozessen – die Sicht der Konsumenten. In: Fließ S, Haase M, Jacob F, Ehret M (Hrsg) Kundenintegration und Leistungslehre. Integrative Wertschöpfung in Dienstleistungen, Solutions und Entrepreneurship. Springer Gabler, Wiesbaden, S 181–204CrossRef
go back to reference Fließ S, Haase M, Jacob F, Ehret M (2015b) Kundenintegration und Leistungslehre. Integrative Wertschöpfung in Dienstleistungen, Solutions und Entrepreneurship. Springer Gabler, WiesbadenCrossRef Fließ S, Haase M, Jacob F, Ehret M (2015b) Kundenintegration und Leistungslehre. Integrative Wertschöpfung in Dienstleistungen, Solutions und Entrepreneurship. Springer Gabler, WiesbadenCrossRef
go back to reference Fließ S, Dyck S, Volkers M (2020) Calling for a multisensory perspective on customer service co-creation. In: Roth S, Horbel C, Popp B (Hrsg) Perspektiven des Dienstleistungsmanagements. Springer Fachmedien, Wiesbaden, S 77–104CrossRef Fließ S, Dyck S, Volkers M (2020) Calling for a multisensory perspective on customer service co-creation. In: Roth S, Horbel C, Popp B (Hrsg) Perspektiven des Dienstleistungsmanagements. Springer Fachmedien, Wiesbaden, S 77–104CrossRef
go back to reference Freiling J (2001) Resource-based View und ökonomische Theorie. Deutscher Universitäts-Verlag, WiesbadenCrossRef Freiling J (2001) Resource-based View und ökonomische Theorie. Deutscher Universitäts-Verlag, WiesbadenCrossRef
go back to reference Greene M, Rau H (2018) Moving across the life course: a biographic approach to researching dynamics of everyday mobility practices. J Consum Cult 18:60–82CrossRef Greene M, Rau H (2018) Moving across the life course: a biographic approach to researching dynamics of everyday mobility practices. J Consum Cult 18:60–82CrossRef
go back to reference Grönroos C (1978) A service-orientated approach to marketing of services. Eur J Mark 12:588–601CrossRef Grönroos C (1978) A service-orientated approach to marketing of services. Eur J Mark 12:588–601CrossRef
go back to reference Grönroos C (1982) An applied service marketing theory. Eur J Mark 16:30–41CrossRef Grönroos C (1982) An applied service marketing theory. Eur J Mark 16:30–41CrossRef
go back to reference Grönroos C (1991) Scandinavian management and the nordic school of services-contributions to service management and quality. Int J Serv Ind Manag 2:17–26CrossRef Grönroos C (1991) Scandinavian management and the nordic school of services-contributions to service management and quality. Int J Serv Ind Manag 2:17–26CrossRef
go back to reference Grönroos C (2006) Adopting a service logic for marketing. Mark Theory 6:317–333CrossRef Grönroos C (2006) Adopting a service logic for marketing. Mark Theory 6:317–333CrossRef
go back to reference Grönroos C (2008) Service logic revisited: who creates value? And who co-creates? Eur Bus Rev 20:298–314CrossRef Grönroos C (2008) Service logic revisited: who creates value? And who co-creates? Eur Bus Rev 20:298–314CrossRef
go back to reference Grönroos C (2011) Value co-creation in service logic: a critical analysis. Mark Theory 11:279–301CrossRef Grönroos C (2011) Value co-creation in service logic: a critical analysis. Mark Theory 11:279–301CrossRef
go back to reference Grönroos C (2012) Conceptualising value co-creation: a journey to the 1970s and back to the future. J Mark Manag 28:1520–1534CrossRef Grönroos C (2012) Conceptualising value co-creation: a journey to the 1970s and back to the future. J Mark Manag 28:1520–1534CrossRef
go back to reference Grönroos C (2015) Service management and marketing. Managing the service profit logic, 4. Aufl. Wiley, Chichester Grönroos C (2015) Service management and marketing. Managing the service profit logic, 4. Aufl. Wiley, Chichester
go back to reference Grönroos C (2017) On value and value creation in service: a management perspective. J Creat Value 3:125–141CrossRef Grönroos C (2017) On value and value creation in service: a management perspective. J Creat Value 3:125–141CrossRef
go back to reference Grönroos C, Gummerus J (2014) The service revolution and its marketing implications: service logic vs service-dominant logic. Manag Serv Quality 24:206–229CrossRef Grönroos C, Gummerus J (2014) The service revolution and its marketing implications: service logic vs service-dominant logic. Manag Serv Quality 24:206–229CrossRef
go back to reference Grönroos C, Gummesson E (1985) Service marketing – nordic school perspectives. University of Stockholm, Stockholm Grönroos C, Gummesson E (1985) Service marketing – nordic school perspectives. University of Stockholm, Stockholm
go back to reference Grönroos C, Ravald A (2011) Service as business logic: implications for value creation and marketing. J Serv Manag 22:5–22CrossRef Grönroos C, Ravald A (2011) Service as business logic: implications for value creation and marketing. J Serv Manag 22:5–22CrossRef
go back to reference Grönroos C, Voima P (2013) Critical service logic: making sense of value creation and co-creation. J Acad Mark Sci 41:133–150CrossRef Grönroos C, Voima P (2013) Critical service logic: making sense of value creation and co-creation. J Acad Mark Sci 41:133–150CrossRef
go back to reference Gummerus J, von Koskull C (2015) The nordic school. Service marketing and management for the future. Hanken School of Economics, Helsinki Gummerus J, von Koskull C (2015) The nordic school. Service marketing and management for the future. Hanken School of Economics, Helsinki
go back to reference Gummesson E (1991) Marketing-orientation revisited: the crucial role of the part-time marketer. Eur J Mark 25:60–75CrossRef Gummesson E (1991) Marketing-orientation revisited: the crucial role of the part-time marketer. Eur J Mark 25:60–75CrossRef
go back to reference Gummesson E, Grönroos C (2012) The emergence of the new service marketing: nordic school perspectives. J Serv Manag 23:479–497CrossRef Gummesson E, Grönroos C (2012) The emergence of the new service marketing: nordic school perspectives. J Serv Manag 23:479–497CrossRef
go back to reference Haase M (2020) Considering value-related concepts in service-oriented approaches to marketing studies in light of philosophical and economic value theories. J Serv Manag Res 4:133–144 Haase M (2020) Considering value-related concepts in service-oriented approaches to marketing studies in light of philosophical and economic value theories. J Serv Manag Res 4:133–144
go back to reference Hamilton R, Price LL (2019) Consumer journeys: developing consumer-based strategy. J Acad Mark Sci 47:187–191CrossRef Hamilton R, Price LL (2019) Consumer journeys: developing consumer-based strategy. J Acad Mark Sci 47:187–191CrossRef
go back to reference Heinonen K, Strandvik T (2015) Customer-dominant logic: foundations and implications. J Serv Mark 29:472–484CrossRef Heinonen K, Strandvik T (2015) Customer-dominant logic: foundations and implications. J Serv Mark 29:472–484CrossRef
go back to reference Heinonen K, Strandvik T (2018) Reflections on customers’ primary role in markets. Eur Manag J 36:1–11CrossRef Heinonen K, Strandvik T (2018) Reflections on customers’ primary role in markets. Eur Manag J 36:1–11CrossRef
go back to reference Heinonen K, Strandvik T, Mickelsson K-J, Edvardsson B, Sundström E, Andersson P (2010) A customer-dominant logic of service. J Serv Manag 21:531–548CrossRef Heinonen K, Strandvik T, Mickelsson K-J, Edvardsson B, Sundström E, Andersson P (2010) A customer-dominant logic of service. J Serv Manag 21:531–548CrossRef
go back to reference Heinonen K, Strandvik T, Voima P (2013) Customer dominant value formation in service. Eur Bus Rev 25:104–123CrossRef Heinonen K, Strandvik T, Voima P (2013) Customer dominant value formation in service. Eur Bus Rev 25:104–123CrossRef
go back to reference Heisserer B, Rau H (2017) Capturing the consumption of distance? A practice-theoretical investigation of everyday travel. J Consum Cult 17:579–599CrossRef Heisserer B, Rau H (2017) Capturing the consumption of distance? A practice-theoretical investigation of everyday travel. J Consum Cult 17:579–599CrossRef
go back to reference Helkkula A, Kelleher C, Pihlström M (2012) Practices and experiences: challenges and opportunities for value research. J Serv Manag 23:554–570CrossRef Helkkula A, Kelleher C, Pihlström M (2012) Practices and experiences: challenges and opportunities for value research. J Serv Manag 23:554–570CrossRef
go back to reference Holt DB (1995) How consumers consume: a typology of consumption practices. J Consum Res 22:1–16CrossRef Holt DB (1995) How consumers consume: a typology of consumption practices. J Consum Res 22:1–16CrossRef
go back to reference Hubig C (2019) Arbeitsteilung: Neue Formen der Mensch-Maschine-Interaktion. In: Liggieri K, Müller O (Hrsg) Mensch-Maschine-Interaktion. J.B. Metzler, Stuttgart, S 21–28CrossRef Hubig C (2019) Arbeitsteilung: Neue Formen der Mensch-Maschine-Interaktion. In: Liggieri K, Müller O (Hrsg) Mensch-Maschine-Interaktion. J.B. Metzler, Stuttgart, S 21–28CrossRef
go back to reference Huddart Kennedy E, Baumann S, Johnston J (2019) Eating for taste and eating for change: ethical consumption as a high-status practice. Soc Forces 98:381–402CrossRef Huddart Kennedy E, Baumann S, Johnston J (2019) Eating for taste and eating for change: ethical consumption as a high-status practice. Soc Forces 98:381–402CrossRef
go back to reference Jacob F (1995) Produktindividualisierung. Ein Ansatz zur innovativen Leistungsgestaltung im Business-to-Business-Bereich. Gabler, Wiesbaden Jacob F (1995) Produktindividualisierung. Ein Ansatz zur innovativen Leistungsgestaltung im Business-to-Business-Bereich. Gabler, Wiesbaden
go back to reference Kingman-Brundage J (1989) The ABCs of service system blueprinting. In: Bitner MJ, Crosby LA (Hrsg) Designing a winning service strategy. American Marketing Association, Chicago, S 30–33 Kingman-Brundage J (1989) The ABCs of service system blueprinting. In: Bitner MJ, Crosby LA (Hrsg) Designing a winning service strategy. American Marketing Association, Chicago, S 30–33
go back to reference Kingman-Brundage J (1993) Service mapping: gaining a concrete perspective on service system design. In: Scheuing EE, Christopher WF (Hrsg) The service quality handbook. Amacom, New York, S 148–163 Kingman-Brundage J (1993) Service mapping: gaining a concrete perspective on service system design. In: Scheuing EE, Christopher WF (Hrsg) The service quality handbook. Amacom, New York, S 148–163
go back to reference Kingman-Brundage J (1995) Service mapping: back to basics. In: Glynn WJ, Barnes JG (Hrsg) Understanding services management. Integrating marketing, organisational behaviour, operations and human resource management. Wiley, Chichester, S 119–142 Kingman-Brundage J (1995) Service mapping: back to basics. In: Glynn WJ, Barnes JG (Hrsg) Understanding services management. Integrating marketing, organisational behaviour, operations and human resource management. Wiley, Chichester, S 119–142
go back to reference Kleinaltenkamp M (1993) Investitionsgüter-Marketing als Beschaffung externer Faktoren. In: Thelen EM (Hrsg) Dienstleistungsmarketing. Eine Bestandsaufnahme. Tagungsband zum 2. Workshop für Dienstleistungsmarketing, Innsbruck, Februar 1993. Lang, Frankfurt am Main, S 101–126 Kleinaltenkamp M (1993) Investitionsgüter-Marketing als Beschaffung externer Faktoren. In: Thelen EM (Hrsg) Dienstleistungsmarketing. Eine Bestandsaufnahme. Tagungsband zum 2. Workshop für Dienstleistungsmarketing, Innsbruck, Februar 1993. Lang, Frankfurt am Main, S 101–126
go back to reference Kleinaltenkamp M (1997a) Integrativität als Kern einer umfassenden Leistungslehre. In: Backhaus K, Günter B, Kleinaltenkamp M, Plinke W, Raffée H (Hrsg) Marktleistung und Wettbewerb. Gabler, Wiesbaden, S 83–114CrossRef Kleinaltenkamp M (1997a) Integrativität als Kern einer umfassenden Leistungslehre. In: Backhaus K, Günter B, Kleinaltenkamp M, Plinke W, Raffée H (Hrsg) Marktleistung und Wettbewerb. Gabler, Wiesbaden, S 83–114CrossRef
go back to reference Kleinaltenkamp M (1997b) Kundenintegration. Wirtschaftswissenschaftliches Studium 26:350–355 Kleinaltenkamp M (1997b) Kundenintegration. Wirtschaftswissenschaftliches Studium 26:350–355
go back to reference Kleinaltenkamp M (1998) Begriffsabgrenzungen und Erscheinungsformen von Dienstleistungen. In: Bruhn M (Hrsg) Handbuch Dienstleistungsmanagement. Von der strategischen Konzeption zur praktischen Umsetzung. Gabler, Wiesbaden, S 29–52 Kleinaltenkamp M (1998) Begriffsabgrenzungen und Erscheinungsformen von Dienstleistungen. In: Bruhn M (Hrsg) Handbuch Dienstleistungsmanagement. Von der strategischen Konzeption zur praktischen Umsetzung. Gabler, Wiesbaden, S 29–52
go back to reference Kleinaltenkamp M (2000) Blueprinting? Grundlage des Managements von Dienstleistungsunternehmen. In: Woratschek H (Hrsg) Neue Aspekte des Dienstleistungsmarketing – Konzepte für Forschung und Praxis. Gabler, Wiesbaden, S 3–28CrossRef Kleinaltenkamp M (2000) Blueprinting? Grundlage des Managements von Dienstleistungsunternehmen. In: Woratschek H (Hrsg) Neue Aspekte des Dienstleistungsmarketing – Konzepte für Forschung und Praxis. Gabler, Wiesbaden, S 3–28CrossRef
go back to reference Kleinaltenkamp M (2015) Value creation and customer effort – the impact of customer value concepts. In: Gummerus J, von Koskull C (Hrsg) The nordic school. Service marketing and management for the future. Hanken School of Economics, Helsinki, S 283–292 Kleinaltenkamp M (2015) Value creation and customer effort – the impact of customer value concepts. In: Gummerus J, von Koskull C (Hrsg) The nordic school. Service marketing and management for the future. Hanken School of Economics, Helsinki, S 283–292
go back to reference Kleinaltenkamp M (2023) The resources-processes-outcomes approach: a spark that could not escape a black hole. J Serv Manag Res 7:68–81 Kleinaltenkamp M (2023) The resources-processes-outcomes approach: a spark that could not escape a black hole. J Serv Manag Res 7:68–81
go back to reference Kleinaltenkamp M, Haase M (1999) Externe Faktoren in der Theorie der Unternehmung. In: Albach H, Eymann E (Hrsg) Die Theorie der Unternehmung. Springer, Berlin/Heidelberg, S 167–194 Kleinaltenkamp M, Haase M (1999) Externe Faktoren in der Theorie der Unternehmung. In: Albach H, Eymann E (Hrsg) Die Theorie der Unternehmung. Springer, Berlin/Heidelberg, S 167–194
go back to reference Kleinaltenkamp M, Fließ S, Jacob F (1996) Customer Integration. Von der Kundenorientierung zur Kundenintegration. Gabler, Wiesbaden Kleinaltenkamp M, Fließ S, Jacob F (1996) Customer Integration. Von der Kundenorientierung zur Kundenintegration. Gabler, Wiesbaden
go back to reference Kleinaltenkamp M, Bach T, Griese I (2009) Der Kundenintegrationsbegriff im (Dienstleistungs-)Marketing. In: Bruhn M, Stauss B (Hrsg) Kundenintegration. Gabler, Wiesbaden, S 35–62CrossRef Kleinaltenkamp M, Bach T, Griese I (2009) Der Kundenintegrationsbegriff im (Dienstleistungs-)Marketing. In: Bruhn M, Stauss B (Hrsg) Kundenintegration. Gabler, Wiesbaden, S 35–62CrossRef
go back to reference Korkman O (2006) Customer value formation in practice: a practice-theoretical approach. Dissertation, Hanken School of Economics (Svenska handelshögskolan), Helsinki Korkman O (2006) Customer value formation in practice: a practice-theoretical approach. Dissertation, Hanken School of Economics (Svenska handelshögskolan), Helsinki
go back to reference Langlois RN, Robertson PL (1995) Firms, Markets and Economic Change. A Dynamic Theory of Business Institutions. Routledge, London Langlois RN, Robertson PL (1995) Firms, Markets and Economic Change. A Dynamic Theory of Business Institutions. Routledge, London
go back to reference Lipkin M, Heinonen K (2022) Customer ecosystems: exploring how ecosystem actors shape customer experience. J Serv Mark 36:1–17CrossRef Lipkin M, Heinonen K (2022) Customer ecosystems: exploring how ecosystem actors shape customer experience. J Serv Mark 36:1–17CrossRef
go back to reference Luck M, Benkenstein M (2015) Consumers between supermarket shelves: the influence of inter-personal distance on consumer behavior. J Retail Consum Serv 26:104–114CrossRef Luck M, Benkenstein M (2015) Consumers between supermarket shelves: the influence of inter-personal distance on consumer behavior. J Retail Consum Serv 26:104–114CrossRef
go back to reference Lusch RF, Vargo SL (2006a) Service-dominant logic: reactions, reflections and refinements. Mark Theory 6:281–288CrossRef Lusch RF, Vargo SL (2006a) Service-dominant logic: reactions, reflections and refinements. Mark Theory 6:281–288CrossRef
go back to reference Lusch RF, Vargo SL (2006b) The service-dominant logic of marketing. Dialog, debate, and directions. M. E. Sharpe, Armonk/London Lusch RF, Vargo SL (2006b) The service-dominant logic of marketing. Dialog, debate, and directions. M. E. Sharpe, Armonk/London
go back to reference Lusch RF, Vargo SL (2014) Service-dominant logic. Premises, perspectives, possibilities. Cambridge University Press, CambridgeCrossRef Lusch RF, Vargo SL (2014) Service-dominant logic. Premises, perspectives, possibilities. Cambridge University Press, CambridgeCrossRef
go back to reference Lusch RF, Vargo SL, Tanniru M (2010) Service, value networks and learning. J Acad Mark Sci 38:19–31CrossRef Lusch RF, Vargo SL, Tanniru M (2010) Service, value networks and learning. J Acad Mark Sci 38:19–31CrossRef
go back to reference Macharzina K, Wolf J (2015) Unternehmensführung: Das internationale Managementwissen. Konzepte – Methoden – Praxis, 9., vollst. überarb. u. erw. Aufl. Springer Gabler, Wiesbaden Macharzina K, Wolf J (2015) Unternehmensführung: Das internationale Managementwissen. Konzepte – Methoden – Praxis, 9., vollst. überarb. u. erw. Aufl. Springer Gabler, Wiesbaden
go back to reference Meffert H, Bruhn M, Hadwich K (2018) Dienstleistungsmarketing. Grundlagen – Konzepte – Methoden, 9., vollst. überarb. u. erw. Aufl. Springer Gabler, Wiesbaden Meffert H, Bruhn M, Hadwich K (2018) Dienstleistungsmarketing. Grundlagen – Konzepte – Methoden, 9., vollst. überarb. u. erw. Aufl. Springer Gabler, Wiesbaden
go back to reference Mickelsson K-J (2013) Customer activity in service. J Serv Manag 24:534–552CrossRef Mickelsson K-J (2013) Customer activity in service. J Serv Manag 24:534–552CrossRef
go back to reference Nelson RR, Winter SG (1982) An Evolutionary Theory of Economic Change, 4. Aufl. Belknap Press of Harvard Univ. Press, Cambridge, Mass Nelson RR, Winter SG (1982) An Evolutionary Theory of Economic Change, 4. Aufl. Belknap Press of Harvard Univ. Press, Cambridge, Mass
go back to reference Nicholls R (2020) What goes on between customers? A cross-industry study of customer-to-customer interaction (CCI). J Serv Theory Pract 30:123–147CrossRef Nicholls R (2020) What goes on between customers? A cross-industry study of customer-to-customer interaction (CCI). J Serv Theory Pract 30:123–147CrossRef
go back to reference Pfisterer L, Roth S (2015) Customer usage processes. Mark Theory 15:401–422CrossRef Pfisterer L, Roth S (2015) Customer usage processes. Mark Theory 15:401–422CrossRef
go back to reference Pfisterer L, Roth S (2018) Value creation in usage processes – investigating the micro-foundations of “value-in-use”. Marketing ZFP 40:31–42CrossRef Pfisterer L, Roth S (2018) Value creation in usage processes – investigating the micro-foundations of “value-in-use”. Marketing ZFP 40:31–42CrossRef
go back to reference Piller FT, Möslein K, Reichwald R (2017) Interaktive Wertschöpfung in Produktion und Vertrieb: Mass Customization. In: Piller FT, Möslein K, Ihle CC, Reichwald R (Hrsg) Interaktive Wertschöpfung kompakt. Open Innovation, Individualisierung und neue Formen der Arbeitsteilung. Springer Gabler, Wiesbaden, S 85–108 Piller FT, Möslein K, Reichwald R (2017) Interaktive Wertschöpfung in Produktion und Vertrieb: Mass Customization. In: Piller FT, Möslein K, Ihle CC, Reichwald R (Hrsg) Interaktive Wertschöpfung kompakt. Open Innovation, Individualisierung und neue Formen der Arbeitsteilung. Springer Gabler, Wiesbaden, S 85–108
go back to reference Popp B, Horbel C, Woratschek H (2017) Wertkette, Wertshop und Wertnetzwerk. In: Corsten H, Roth S (Hrsg) Handbuch Dienstleistungsmanagement. Vahlen, München, S 507–517 Popp B, Horbel C, Woratschek H (2017) Wertkette, Wertshop und Wertnetzwerk. In: Corsten H, Roth S (Hrsg) Handbuch Dienstleistungsmanagement. Vahlen, München, S 507–517
go back to reference Porter ME (2000) Wettbewerbsvorteile. Spitzenleistungen erreichen und behaupten. Campus, Frankfurt am Main Porter ME (2000) Wettbewerbsvorteile. Spitzenleistungen erreichen und behaupten. Campus, Frankfurt am Main
go back to reference Porter ME (2004) Competitive advantage. Creating and sustaining superior performance: with a new introduction. Free Press, London Porter ME (2004) Competitive advantage. Creating and sustaining superior performance: with a new introduction. Free Press, London
go back to reference Sanchez R, Heene A (1997) Reinventing Strategic Management: New Theory and Practice for Competence-Based Competition. European Management Journal 15:303–317 Sanchez R, Heene A (1997) Reinventing Strategic Management: New Theory and Practice for Competence-Based Competition. European Management Journal 15:303–317
go back to reference Sandmann JH (2016) Integration von Kundenaktivitäten in das Blueprinting von Dienstleistungsprozessen. Springer Gabler, WiesbadenCrossRef Sandmann JH (2016) Integration von Kundenaktivitäten in das Blueprinting von Dienstleistungsprozessen. Springer Gabler, WiesbadenCrossRef
go back to reference Schau HJ, Akaka MA (2021) From customer journeys to consumption journeys: a consumer culture approach to investigating value creation in practice-embedded consumption. AMS Rev 11:9–22CrossRef Schau HJ, Akaka MA (2021) From customer journeys to consumption journeys: a consumer culture approach to investigating value creation in practice-embedded consumption. AMS Rev 11:9–22CrossRef
go back to reference Schneider B, Bowen DE (2019) Perspectives on the organizational context of frontlines: a commentary. J Serv Res 22:3–7CrossRef Schneider B, Bowen DE (2019) Perspectives on the organizational context of frontlines: a commentary. J Serv Res 22:3–7CrossRef
go back to reference Shostack GL (1987) Service positioning through structural change. J Mark 51:34–43CrossRef Shostack GL (1987) Service positioning through structural change. J Mark 51:34–43CrossRef
go back to reference Stabell CB, Fjeldstad ØD (1998) Configuring value for competitive advantage: on chains, shops, and networks. Strateg Manag J 19:413–437CrossRef Stabell CB, Fjeldstad ØD (1998) Configuring value for competitive advantage: on chains, shops, and networks. Strateg Manag J 19:413–437CrossRef
go back to reference Sweeney JC, Payne AF, Frow P, Liu D (2020) Customer advocacy: a distinctive form of word of mouth. J Serv Res 23:139–155CrossRef Sweeney JC, Payne AF, Frow P, Liu D (2020) Customer advocacy: a distinctive form of word of mouth. J Serv Res 23:139–155CrossRef
go back to reference Thommen JP, Achleitner AK, Gilbert DU, Hachmeister D, Kaiser G (2017) Allgemeine Betriebswirtschaftslehre. Umfassende Einführung aus managementorientierter Sicht, 8., vollst. überarb. Aufl. Springer Gabler, WiesbadenCrossRef Thommen JP, Achleitner AK, Gilbert DU, Hachmeister D, Kaiser G (2017) Allgemeine Betriebswirtschaftslehre. Umfassende Einführung aus managementorientierter Sicht, 8., vollst. überarb. Aufl. Springer Gabler, WiesbadenCrossRef
go back to reference Vargo SL, Akaka MA (2009) Service-dominant logic as a foundation for service science: clarifications. Serv Sci 1:32–41CrossRef Vargo SL, Akaka MA (2009) Service-dominant logic as a foundation for service science: clarifications. Serv Sci 1:32–41CrossRef
go back to reference Vargo SL, Akaka MA (2012) Value cocreation and service systems (re)formation: a service ecosystems view. Serv Sci 4:207–217CrossRef Vargo SL, Akaka MA (2012) Value cocreation and service systems (re)formation: a service ecosystems view. Serv Sci 4:207–217CrossRef
go back to reference Vargo SL, Lusch RF (2004) Evolving to a new dominant logic for marketing. J Mark 68:1–17CrossRef Vargo SL, Lusch RF (2004) Evolving to a new dominant logic for marketing. J Mark 68:1–17CrossRef
go back to reference Vargo SL, Lusch RF (2006) Service-dominant logic: what it is, what it is not, what it might be. In: Lusch RF, Vargo SL (Hrsg) The service-dominant logic of marketing. dialog, debate, and directions. M. E. Sharpe, Armonk/London, S 43–56 Vargo SL, Lusch RF (2006) Service-dominant logic: what it is, what it is not, what it might be. In: Lusch RF, Vargo SL (Hrsg) The service-dominant logic of marketing. dialog, debate, and directions. M. E. Sharpe, Armonk/London, S 43–56
go back to reference Vargo SL, Lusch RF (2008a) Service-dominant logic: continuing the evolution. J Acad Mark Sci 36:1–10CrossRef Vargo SL, Lusch RF (2008a) Service-dominant logic: continuing the evolution. J Acad Mark Sci 36:1–10CrossRef
go back to reference Vargo SL, Lusch RF (2011) It’s all B2B … and beyond: toward a systems perspective of the market. Ind Mark Manag 40:181–187CrossRef Vargo SL, Lusch RF (2011) It’s all B2B … and beyond: toward a systems perspective of the market. Ind Mark Manag 40:181–187CrossRef
go back to reference Vargo SL, Lusch RF (2016) Institutions and axioms: an extension and update of service-dominant logic. J Acad Mark Sci 44:5–23CrossRef Vargo SL, Lusch RF (2016) Institutions and axioms: an extension and update of service-dominant logic. J Acad Mark Sci 44:5–23CrossRef
go back to reference Vargo SL, Maglio PP, Akaka MA (2008) On value and value co-creation: a service systems and service logic perspective. Eur Manag J 26:145–152CrossRef Vargo SL, Maglio PP, Akaka MA (2008) On value and value co-creation: a service systems and service logic perspective. Eur Manag J 26:145–152CrossRef
go back to reference Vargo SL, Lusch RF, Akaka MA, He Y (2010) Service-dominant logic. In: Malhotra NK (Hrsg) Review of marketing research, Bd 6. M. E. Sharpe, Armonk/London, S 125–167CrossRef Vargo SL, Lusch RF, Akaka MA, He Y (2010) Service-dominant logic. In: Malhotra NK (Hrsg) Review of marketing research, Bd 6. M. E. Sharpe, Armonk/London, S 125–167CrossRef
go back to reference Warde A (2005) Consumption and theories of practice. J Consum Cult 5:131–153CrossRef Warde A (2005) Consumption and theories of practice. J Consum Cult 5:131–153CrossRef
go back to reference Weiber R, Adler J (1995) Positionierung von Kaufprozessen im informationsökonomischen Dreieck. Schmalenbachs Z betriebswirtschaftliche Forsch 47:99–123 Weiber R, Adler J (1995) Positionierung von Kaufprozessen im informationsökonomischen Dreieck. Schmalenbachs Z betriebswirtschaftliche Forsch 47:99–123
go back to reference Weiber R, Kleinaltenkamp M, Geiger I (2022) Business- und Dienstleistungsmarketing. Die Vermarktung integrativ erstellter Dienstleistungsbündel, 2. Aufl. Kohlhammer, StuttgartCrossRef Weiber R, Kleinaltenkamp M, Geiger I (2022) Business- und Dienstleistungsmarketing. Die Vermarktung integrativ erstellter Dienstleistungsbündel, 2. Aufl. Kohlhammer, StuttgartCrossRef
go back to reference Wernerfelt B (1984) A resource-based view of the firm. Strateg Manag J 5:171–180CrossRef Wernerfelt B (1984) A resource-based view of the firm. Strateg Manag J 5:171–180CrossRef
Metadata
Title
Grundlagen des Managements von Dienstleistungsprozessen
Authors
Sabine Fließ
Stefan Dyck
Maarten Volkers
Copyright Year
2024
DOI
https://doi.org/10.1007/978-3-658-44147-0_1

Premium Partner