Skip to main content

2024 | OriginalPaper | Buchkapitel

Playlist of Drawings

verfasst von : María Villanueva Fernández, Francisco Xabier Goñi Castañón, Armando Diago Bernáldez

Erschienen in: Graphic Horizons

Verlag: Springer Nature Switzerland

Aktivieren Sie unsere intelligente Suche, um passende Fachinhalte oder Patente zu finden.

search-config
loading …

Abstract

This paper presents a teaching innovation project that explores the benefits of integrating music into the process of learning to draw by architecture students. The project required students to draw an increasing number of images projected against the clock, to the rhythm of a playlist or soundtrack, the result of collaboration between the professors of the subject of graphic expression and a group of specialists in the field of music, as well as performers and performative researchers. The aim of this work is, on the one hand, that the students become more proficient in making their drawings in a reduced and limited time, and on the other hand, that the quality of their drawings increases the more they draw. In essence, it is intended to solve the difficulties experienced by beginner students when completing their detailed and analysis perspective drawings, improving their quality and speed through quick sketches or synthesis perspective drawings, while trying to generate a pleasant atmosphere in the classroom that fosters the feeling of belonging to the group. The results reflect the positive perception of the project and the direct influence of music in the drawing process itself as a trigger for creativity.

Sie haben noch keine Lizenz? Dann Informieren Sie sich jetzt über unsere Produkte:

Springer Professional "Wirtschaft+Technik"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft+Technik" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 102.000 Bücher
  • über 537 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Automobil + Motoren
  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Elektrotechnik + Elektronik
  • Energie + Nachhaltigkeit
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb
  • Maschinenbau + Werkstoffe
  • Versicherung + Risiko

Jetzt Wissensvorsprung sichern!

Springer Professional "Technik"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Technik" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 67.000 Bücher
  • über 390 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Automobil + Motoren
  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Elektrotechnik + Elektronik
  • Energie + Nachhaltigkeit
  • Maschinenbau + Werkstoffe




 

Jetzt Wissensvorsprung sichern!

Springer Professional "Wirtschaft"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 67.000 Bücher
  • über 340 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb
  • Versicherung + Risiko




Jetzt Wissensvorsprung sichern!

Literatur
Zurück zum Zitat Bertrol-Gros, A., Álvarez, F.: A(t)BP: aprendizaje técnico basado en proyectos. X Jornadas sobre Innovación Docente en Arquitectura (JIDA’22), libro de actas, pp. 97–108 (2022) Bertrol-Gros, A., Álvarez, F.: A(t)BP: aprendizaje técnico basado en proyectos. X Jornadas sobre Innovación Docente en Arquitectura (JIDA’22), libro de actas, pp. 97–108 (2022)
Zurück zum Zitat Dunn, R.: Creative thinking and music listening. Res. Stud. Music Educ. 8, 42–55 (1997)CrossRef Dunn, R.: Creative thinking and music listening. Res. Stud. Music Educ. 8, 42–55 (1997)CrossRef
Zurück zum Zitat Itten, J.: Le dessin et la forme. Dessain et Toldra, Paris (1995) Itten, J.: Le dessin et la forme. Dessain et Toldra, Paris (1995)
Zurück zum Zitat Küssner, M., Leech-Wilkinson, D.: Investigating the influence of musical training on cross-modal correspondences and sensorimotor skills in a real-time drawing paradigm. Psychol. Music 42, 448–469 (2013) Küssner, M., Leech-Wilkinson, D.: Investigating the influence of musical training on cross-modal correspondences and sensorimotor skills in a real-time drawing paradigm. Psychol. Music 42, 448–469 (2013)
Zurück zum Zitat Marsh, H.: A multidimensional perspective on students’ evaluations of teaching effectiveness: reply to Abrami and D’Apollonia. J. Educ. Psychol. 83(3), 416–421 (1991)CrossRef Marsh, H.: A multidimensional perspective on students’ evaluations of teaching effectiveness: reply to Abrami and D’Apollonia. J. Educ. Psychol. 83(3), 416–421 (1991)CrossRef
Zurück zum Zitat Restak, R.: Think Smart: A Neuroscientist’s Prescription for Improving Your Brain’s Performance. Penguin Putnam Inc, London (2009) Restak, R.: Think Smart: A Neuroscientist’s Prescription for Improving Your Brain’s Performance. Penguin Putnam Inc, London (2009)
Metadaten
Titel
Playlist of Drawings
verfasst von
María Villanueva Fernández
Francisco Xabier Goñi Castañón
Armando Diago Bernáldez
Copyright-Jahr
2024
DOI
https://doi.org/10.1007/978-3-031-57575-4_10