Skip to main content

2024 | OriginalPaper | Buchkapitel

The Persistence of Tradition? Examining the Role of Freehand Sketching in Contemporary Design Education

verfasst von : Mauro Herrero

Erschienen in: Graphic Horizons

Verlag: Springer Nature Switzerland

Aktivieren Sie unsere intelligente Suche, um passende Fachinhalte oder Patente zu finden.

search-config
loading …

Abstract

This research aims to capture the nuanced perspectives of educators on the importance and application of freehand drawing within contemporary design curricula around Madrid. As the design world increasingly leans towards digital methods, this paper critically examines the implications of this transition for student learning, creativity, and their ability to solve design problems effectively. It investigates the complexities and educational challenges in embedding this traditional skill into a curriculum that is becoming increasingly more digitally oriented.
By analyzing the experiences and views of educators who have navigated the shift from traditional to digital-focused design, this paper explores the current state of freehand sketching within the context of contemporary design and architecture education. It explores the generational differences, teaching challenges, and evolving perceptions regarding its role in the creative process.
This paper aims to contribute to the ongoing discourse on how design education can maintain a balance between embracing innovative technologies and preserving the foundational skills essential to creative discovery.

Sie haben noch keine Lizenz? Dann Informieren Sie sich jetzt über unsere Produkte:

Springer Professional "Wirtschaft+Technik"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft+Technik" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 102.000 Bücher
  • über 537 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Automobil + Motoren
  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Elektrotechnik + Elektronik
  • Energie + Nachhaltigkeit
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb
  • Maschinenbau + Werkstoffe
  • Versicherung + Risiko

Jetzt Wissensvorsprung sichern!

Springer Professional "Technik"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Technik" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 67.000 Bücher
  • über 390 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Automobil + Motoren
  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Elektrotechnik + Elektronik
  • Energie + Nachhaltigkeit
  • Maschinenbau + Werkstoffe




 

Jetzt Wissensvorsprung sichern!

Springer Professional "Wirtschaft"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 67.000 Bücher
  • über 340 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb
  • Versicherung + Risiko




Jetzt Wissensvorsprung sichern!

Literatur
1.
Zurück zum Zitat Tolnay, C.: Le Madonne di Michelangelo. A proposito di due Disegni della Vergine col Bambino al Louvre. Mitteilungen des Kunsthistorischen Institutes in Florenz 13, 343–366 (1968) Tolnay, C.: Le Madonne di Michelangelo. A proposito di due Disegni della Vergine col Bambino al Louvre. Mitteilungen des Kunsthistorischen Institutes in Florenz 13, 343–366 (1968)
2.
Zurück zum Zitat Tversky, B., Suwa, M.: Thinking with sketches. In: Tools for Innovation (2009) Tversky, B., Suwa, M.: Thinking with sketches. In: Tools for Innovation (2009)
3.
Zurück zum Zitat Booth, J.W., Taborda, E.A., Ramani, K., Reid, T.: Interventions for teaching sketching skills and reducing inhibition for novice engineering designers. Des. Stud. 43, 1–23 (2016)CrossRef Booth, J.W., Taborda, E.A., Ramani, K., Reid, T.: Interventions for teaching sketching skills and reducing inhibition for novice engineering designers. Des. Stud. 43, 1–23 (2016)CrossRef
4.
Zurück zum Zitat Fava, M.: A decline in drawing ability? Int. J. Art Des. Educ. 39, 319–332 (2020)CrossRef Fava, M.: A decline in drawing ability? Int. J. Art Des. Educ. 39, 319–332 (2020)CrossRef
5.
Zurück zum Zitat Creswell, J.W.: Research Design: Qualitative, Quantitative, and Mixed Method Approaches, 3rd edn. Sage, London (2009) Creswell, J.W.: Research Design: Qualitative, Quantitative, and Mixed Method Approaches, 3rd edn. Sage, London (2009)
6.
Zurück zum Zitat Strauss, A., Corbin, J.: Bases de la investigación cualitativa: técnicas y procedimientos para desarrollar la teoría fundamentada. Contus. Universidad de Antioquia, Medellín (2002) Strauss, A., Corbin, J.: Bases de la investigación cualitativa: técnicas y procedimientos para desarrollar la teoría fundamentada. Contus. Universidad de Antioquia, Medellín (2002)
7.
Zurück zum Zitat Thurlow, L.: Grounded theory and the PhD – notes for novice researchers. J. Humanit. Appl. Soc. Sci. 2, 257–270 (2020) Thurlow, L.: Grounded theory and the PhD – notes for novice researchers. J. Humanit. Appl. Soc. Sci. 2, 257–270 (2020)
8.
Zurück zum Zitat Kudrowitz, B., Te, P., Wallace, D.: The influence of sketch quality on perception of product-idea creativity. Artif. Intell. Eng. Des. Anal. Manuf. 26, 267–279 (2012)CrossRef Kudrowitz, B., Te, P., Wallace, D.: The influence of sketch quality on perception of product-idea creativity. Artif. Intell. Eng. Des. Anal. Manuf. 26, 267–279 (2012)CrossRef
9.
Zurück zum Zitat Dickinson, S.: The appropriate balance between digital and analog techniques. Des. Princ. Pract. Int. J. 5, 467–474 (2011) Dickinson, S.: The appropriate balance between digital and analog techniques. Des. Princ. Pract. Int. J. 5, 467–474 (2011)
10.
Zurück zum Zitat Seguí de la Riva, J.: Edificación, arquitectura, enseñanza de la arquitectura, modelización y dibujo. EGA: revista de expresión gráfica arquitectónica. E.T.S. Arquitectura (UPM), pp. 42–49 (2007) Seguí de la Riva, J.: Edificación, arquitectura, enseñanza de la arquitectura, modelización y dibujo. EGA: revista de expresión gráfica arquitectónica. E.T.S. Arquitectura (UPM), pp. 42–49 (2007)
Metadaten
Titel
The Persistence of Tradition? Examining the Role of Freehand Sketching in Contemporary Design Education
verfasst von
Mauro Herrero
Copyright-Jahr
2024
DOI
https://doi.org/10.1007/978-3-031-57575-4_30