Skip to main content

Mobile Payment

Aus der Redaktion

Kontaklos bezahlen gilt als bequem und schnell

Mobile Payment Infografik

Die Zahl der Verbraucher, die an der Kasse mit dem Smartphone oder einer Bankkarte kontaktlos zahlen, wächst. Dabei spielen Bequemlichkeit, Zeitersparnis und die Hygiene eine zentrale Rolle. 

Nationales Bargeldforum bringt Beteiligte an einen Tisch

20.02.2024 Zahlungsverkehr Nachricht

Auch wenn immer mehr Kunden an der Ladenkasse mit Plastikkarte oder Smartphone bezahlen, will die Mehrheit der Deutschen nicht auf Scheine oder Münzen verzichten. Das neue Nationale Bargeldforum soll sicherstellen, Bargeld als Zahlungsmittel zu erhalten.

Girocard erzielt 2023 Rekordplus

14.02.2024 Zahlungsverkehr Nachricht

Noch immer stehen Scheine und Münzen in der Gunst der Bundesbürger ganz oben. Doch das Bezahlen mit der Girocard hat im vergangenen Jahr ein Rekordplus erziehlt, zeigen nun veröffentlichte Zahlen der Euro Kartensysteme.
 

Bargeld soll attraktiv, sicher und wettbewerbsfähig bleiben

Elektronische oder digitale Zahlungsmittel gehören zum Alltag vieler Menschen. Doch auch auf Bargeld wollen die Bürger nicht verzichten. Wie bleibt der bare Zahlungsweg langfristig attraktiv? Eine aktuelle Studie der Bundesbank liefert Anhaltspunkte.

Europäer schätzen Bargeld und kontaktlose Kartenzahlung

Europäer nutzen von den digitalen Zahlungsverfahren am liebsten die kontaktlose Kartenzahlung. Insgesamt steht aber noch immer das Bargeld ganz oben auf der Hitliste. Das zeigen aktuelle Zahlen von Bearing Point.   

Digitale Geldbörse "Wero" soll an den Start gehen

15.12.2023 Zahlungsverkehr Nachricht

Die European Payments Initiative will auf dem Zahlungsmarkt ein Gegengewicht zu US-Vorreitern wie Paypal, Visa und Mastercard schaffen. Ein aktueller Praxistest ist die Grundlage für den Start der Smartphone-App "Wero" 2024. 

Kaum eine Bank kommt an Apple Pay vorbei

Kaum eine Bank in Deutschland hat Apple Pay nicht im Portfolio. Fünf Jahre nach dem das Bezahlsystem des US-Konzerns an den Start ging, nutzen bereits 40 Prozent der mobilen Bezahler an der Ladenkasse den Payment-Dienst.

Verbraucher tätigen mehr Finanzgeschäfte online

Bankgeschäfte per Mausklick liegen bei Verbrauchern im Trend, auch wenn es noch digitale Wissenslücken gibt. Selbst Senioren prüfen ihren Kontostand oder begleichen Rechnungen immer häufiger online, zeigen Zahlen der Bafin.

Zeitschriftenartikel

01.06.2024

Does digital trade promote China’s manufacturing industry upgrading?—based on structure rationalization perspective

This paper explores how digital trade facilitates the optimization and upgrading of the manufacturing industry from the standpoint of structural rationalization, based on panel data collected from 30 provinces between 2013 and 2021 in China. The …

10.05.2024 | Original Research

Decoding the “Digital Code” of Happiness: Elaboration Based on Absolute Income and Relative Income

Information and communication technology (ICT) plays an important role in improving and enhancing the well-being of Chinese farmers. This article constructs a theoretical analysis framework of “ICT→ income→farmers’ subjective well-being (SWB)” …

Open Access 15.04.2024

Risk of desirable user experiences: insights from those who create, facilitate and accept mobile payments

Incorporating fluency theory into a user experience design framework, this study utilises design considerations, drawing on complementary angles of the two theoretical domains, as a foundation with the ultimate goal of creating beneficial mobile …

Open Access 09.04.2024 | Original Article

UCDCN: a nested architecture based on central difference convolution for face anti-spoofing

The significance of facial anti-spoofing algorithms in enhancing the security of facial recognition systems cannot be overstated. Current approaches aim to compensate for the model’s shortcomings in capturing spatial information by leveraging …

Buchkapitel

2024 | OriginalPaper | Buchkapitel

Measuring the Effects of Digital Transformation on Organisational Performance: A Case Study of Microfinance Institutions

Digital transformation is the adoption of digital technologies to improve an organisation’s processes, services and products. In microfinance institutions (MFIs), this can result in improved operational efficiency, risk management, revenues and …

2024 | OriginalPaper | Buchkapitel

Financial Inclusion for Women in Nigeria: Much Ado About Access

The case for financial inclusion in developing countries has taken center stage in development discourse in recent years, which may suggest significant improvement in financial inclusion in developing economies. Despite this, evidence still shows …

2024 | OriginalPaper | Buchkapitel

Re-imagining Informal Settlements as Spaces for Enhancing Women Informal Entrepreneurship in South Africa: A Financial Inclusion Perspective

Informal settlements are booming in many developing countries through the unprecedented rate at which urbanisation is taking place. Available evidence suggests that the problem lies in the lack of economic opportunities in the formal sector …

Open Access 2024 | OriginalPaper | Buchkapitel

Personalized Smart Travel with Identification and Payment

Tourism is a sector that has a substantial economic impact on countries. With the advancement of technology, personalized solutions have become essential in the tourism sector. Building a user profile is the most common method to personalize a …

In eigener Sache