Skip to main content

Online Banking

Aus der Redaktion

Konsolidierung im Bankensektor verlangsamt sich

Im vergangenen Jahr sank die Zahl der Banken und ihrer Filialen in Deutschland weiter. Doch laut Deutscher Bundesbank hat sich die Dynamik verlangsamt. Dennoch prägen erneut Fusionen und Filialschließungen das Bild. 

Online-Sichtbarkeit ist für Finanzdienstleister entscheidend

Online Banking Infografik

Wie steht es um die Sichtbarkeit von Banken, Versicherern und anderen Finanzdienstleistern im Netz? Ein aktueller Vergleich zeigt, dass Direktbanken insgesamt die größte Visibilität aufweisen. Ganz oben rangiert aber ein Portal aus dem Sparkassen-Universum.

Online-First statt Bankfiliale

07.05.2024 Online Banking Nachricht

Der Digitalverband Bitkom sieht einen ungebrochenen Trend zum Online Banking - inzwischen auch bei älteren Menschen. Viele können sich sogar vorstellen, ganz auf eine Bankfiliale zu verzichten. 

Kontaklos bezahlen gilt als bequem und schnell

Mobile Payment Infografik

Die Zahl der Verbraucher, die an der Kasse mit dem Smartphone oder einer Bankkarte kontaktlos zahlen, wächst. Dabei spielen Bequemlichkeit, Zeitersparnis und die Hygiene eine zentrale Rolle. 

Bei mobilen Bankdiensten ist reichlich Luft nach oben

Banken und Sparkassen haben in den vergangenen Jahren ihre Mobile-Banking-Angebote ausgebaut. Doch viele Kunden lassen diese links liegen, zeigt eine aktuellen Studie. Was häufig fehlt, ist ein nahtloser Übergang zu Folgeprozessen.

Verbraucher tätigen mehr Finanzgeschäfte online

Bankgeschäfte per Mausklick liegen bei Verbrauchern im Trend, auch wenn es noch digitale Wissenslücken gibt. Selbst Senioren prüfen ihren Kontostand oder begleichen Rechnungen immer häufiger online, zeigen Zahlen der Bafin.

Digitale Inklusion eröffnet Banken neue Zielgruppen

Bankvertrieb Gastbeitrag

Digitale Barrierefreiheit ist der Schlüssel zu mehr Inklusion, zur Stärkung der Rechte von Menschen mit Behinderungen und zu einem gleichberechtigten Zugang zu Finanzdienstleistungen. Als Tor zur wirtschaftlichen Selbstbestimmung muss auch das Online Banking für alle Menschen nahtlos nutzbar sein. 

Fintechs bauen auf Kooperation statt Konfrontation

Fintechs Gastbeitrag

Über Jahre sind junge Tech-Firmen mit innovativen Produkten und Services in die Gefilde etablierter Banken vorgestoßen. Nachhaltig verdrängt haben sie die Alteingesessenen aber nicht. Deshalb bevorzugen mittlerweile viele Fintechs den Schulterschluss zur klassischen Konkurrenz.

Zeitschriftenartikel

Open Access 01.12.2024 | Research

The impact of network coverage on adoption of Fintech and financial inclusion in sub-Saharan Africa

Digital finance plays a major role in improving access to, usage and quality of financial services in developing countries. The use of these platforms has been associated with a positive impact on economic growth and people’s welfare. They allow …

01.06.2024

Does financial inclusion moderate the effect of digital transformation on banks’ proportion of non-interest income in China?

Traditional commercial banks are impacted by financial disintermediation amid the advent of online banking. Lower revenue has forced banks to focus on new non-interest revenue to increase bank revenue. With banks' serious efforts toward digital …

Open Access 31.05.2024 | Original Article

Measuring the efficiency of banks using high-performance ensemble technique

The importance of technology and managerial risk management in banks has increased due to the financial crisis. Banks are the most affected since there are so many of them with poor financial standing. Due to this problem, an unstable and …

17.05.2024

Determinants of FinTech development: Evidence from Sub-Saharan African Countries

In this study, we empirically assess the determinants of FinTech development for a sample of 28 Sub-Saharan African (SSA) countries over the period from 2007–2018. The results show that: financial development, literacy, regulation, and economic …

Buchkapitel

2024 | OriginalPaper | Buchkapitel

UX Research on Improving PPR System Usability for Older Adults

This research aims to improve the usability of the Paperless Process Reengineering (PPR) system for senior citizens. In the wake of COVID-19, the rapid digital shift in banking services has underscored the issue of digital exclusion of the …

2024 | OriginalPaper | Buchkapitel

Towards an Understanding of How Computer Skills Relate to Online Safety Across Older Adults

In the United Kingdom, older adults aged sixty-five and above who lack essential digital skills are on the edge of being digitally excluded. To investigate the crucial digital skills that might motivate older adults to engage more online, an …

2024 | OriginalPaper | Buchkapitel

Augmented Reality Marketing: Factors that Affect the Intention to Use a Virtual Try-on Mobile Application

This study aimed to examine the parameters that contribute to users’ attitude and intention to use Virtual Try-on for beauty products. The study comprised of one-hundred eighty women who used the Virtual Try-on tool of a cosmetics website through …

2024 | OriginalPaper | Buchkapitel

A Study of Older People’s Attitudes Towards Digital Banking

This study explored older people’s opinions of digital banking (online and mobile) and the risks they perceived in relation to these services. A total of 20 older users were recruited for a short interview to explore their views on different …

In eigener Sache