Skip to main content
Top

2023 | OriginalPaper | Chapter

2. Strategic Brand Management

Authors : Christoph Burmann, Nicola-Maria Riley, Tilo Halaszovich, Michael Schade, Kristina Klein, Rico Piehler

Published in: Identity-Based Brand Management

Publisher: Springer Fachmedien Wiesbaden

Activate our intelligent search to find suitable subject content or patents.

search-config
loading …

Abstract

Chapters 2 to 4 of this book are oriented towards the three process steps of identity-based brand management (strategic brand management, operational brand management, brand control). The second chapter deals in detail with strategic brand management. The topics of situation analysis, brand objectives, brand positioning, brand architecture, brand evolution and brand budgeting are explained.

Dont have a licence yet? Then find out more about our products and how to get one now:

Springer Professional "Wirtschaft+Technik"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft+Technik" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 102.000 Bücher
  • über 537 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Automobil + Motoren
  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Elektrotechnik + Elektronik
  • Energie + Nachhaltigkeit
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb
  • Maschinenbau + Werkstoffe
  • Versicherung + Risiko

Jetzt Wissensvorsprung sichern!

Springer Professional "Wirtschaft"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 67.000 Bücher
  • über 340 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb
  • Versicherung + Risiko




Jetzt Wissensvorsprung sichern!

Literature
go back to reference Aaker, D. A. (1990). Brand Extensions: The Good, the Bad, and the Ugly. Sloan Management Review, 47–56. Aaker, D. A. (1990). Brand Extensions: The Good, the Bad, and the Ugly. Sloan Management Review, 47–56.
go back to reference Aaker, D. A. (1996). Misconceptions About Brands. The Journal of Brand Management, 3(4), 212–214.CrossRef Aaker, D. A. (1996). Misconceptions About Brands. The Journal of Brand Management, 3(4), 212–214.CrossRef
go back to reference Aaker, D. A. (2004). Brand Portfolio Strategy. Creating Relevance, Differentiation, Energy, Leverage, and Clarity. New York: Free Press. Aaker, D. A. (2004). Brand Portfolio Strategy. Creating Relevance, Differentiation, Energy, Leverage, and Clarity. New York: Free Press.
go back to reference Aaker, D. A., & Joachimsthaler, E. (2000). Brand Leadership. Free Press. Aaker, D. A., & Joachimsthaler, E. (2000). Brand Leadership. Free Press.
go back to reference Abraham, E. (2021). Einfluss von Retailer Brands auf das Image von Private Label Brands. Springer Gabler. Abraham, E. (2021). Einfluss von Retailer Brands auf das Image von Private Label Brands. Springer Gabler.
go back to reference Albrecht, C.-A., Backhaus, C., Gurzki, H., & Woisetschläger, D. M. (2013). Drivers of Brand Extension Success: What Really Matters for Luxury Brands. Psychology & Marketing, 30(8), 647–659.CrossRef Albrecht, C.-A., Backhaus, C., Gurzki, H., & Woisetschläger, D. M. (2013). Drivers of Brand Extension Success: What Really Matters for Luxury Brands. Psychology & Marketing, 30(8), 647–659.CrossRef
go back to reference Backhaus, K., & Bieling, M. (2005). Markenmigration. In F.-R. Esch (Ed.), Moderne Markenführung - Grundlagen. Innovative Ansätze. Praktische Umsetzungen (p. 883–901). Wiesbaden: Gabler. Backhaus, K., & Bieling, M. (2005). Markenmigration. In F.-R. Esch (Ed.), Moderne Markenführung - Grundlagen. Innovative Ansätze. Praktische Umsetzungen (p. 883–901). Wiesbaden: Gabler.
go back to reference Backhaus, K., Erichson, B., Plinke, W., & Weiber, R. (2016). Multivariate Analysemethoden - eine anwendungsorientierte Einführung. Springer.CrossRef Backhaus, K., Erichson, B., Plinke, W., & Weiber, R. (2016). Multivariate Analysemethoden - eine anwendungsorientierte Einführung. Springer.CrossRef
go back to reference Baker, T. L., Rapp, A., Meyer, T., & Mullins, R. (2014). The Role of Brand Communications on Front Line Service Employee Beliefs, Behaviors, and Performance. Journal of the Academy of Marketing Science, 42(6), 642–657.CrossRef Baker, T. L., Rapp, A., Meyer, T., & Mullins, R. (2014). The Role of Brand Communications on Front Line Service Employee Beliefs, Behaviors, and Performance. Journal of the Academy of Marketing Science, 42(6), 642–657.CrossRef
go back to reference Bartz, T., & Clausen, S. (2015). Deutsche Bank, Deutsches Drama. Manager Magazin, Heft, 1(2015), 30. Bartz, T., & Clausen, S. (2015). Deutsche Bank, Deutsches Drama. Manager Magazin, Heft, 1(2015), 30.
go back to reference Baumgarth, C. (2003). Wirkungen des Co-Brandings. Deutscher Universitäts-Verlag.CrossRef Baumgarth, C. (2003). Wirkungen des Co-Brandings. Deutscher Universitäts-Verlag.CrossRef
go back to reference Baumgarth, C. (2014). Markenpolitik: Markentheorien, Markenwirkungen, Markenführung, Markencontrolling, Markenkontexte. Springer Gabler.CrossRef Baumgarth, C. (2014). Markenpolitik: Markentheorien, Markenwirkungen, Markenführung, Markencontrolling, Markenkontexte. Springer Gabler.CrossRef
go back to reference Baumgarth, C., & Schmidt, M. (2010). How Strong is the Business-To-Business Brand in the Workforce? An Empirically Tested Model of ‘Internal Brand Equity’ in a Business-To-Business Setting. Industrial Marketing Management, 39(8), 1250–1260.CrossRef Baumgarth, C., & Schmidt, M. (2010). How Strong is the Business-To-Business Brand in the Workforce? An Empirically Tested Model of ‘Internal Brand Equity’ in a Business-To-Business Setting. Industrial Marketing Management, 39(8), 1250–1260.CrossRef
go back to reference Bielefeld, K. W. (2014). Markenführung ist Kopfarbeit: Neurowissenschaftliche Grundlagen für den Markenerfolg - neue Erkenntnisse für die Marketingwissenschaft? Arbeitspapier des Lehrstuhls für innovatives Markenmanagement (LiM) der Universität Bremen. Universität Bremen. Bielefeld, K. W. (2014). Markenführung ist Kopfarbeit: Neurowissenschaftliche Grundlagen für den Markenerfolg - neue Erkenntnisse für die Marketingwissenschaft? Arbeitspapier des Lehrstuhls für innovatives Markenmanagement (LiM) der Universität Bremen. Universität Bremen.
go back to reference Bieling, M. (2005). Internationalisierung von Marken - Eine Analyse aus konzeptioneller und empirischer Perspektive. Hamburg: Kovac. Bieling, M. (2005). Internationalisierung von Marken - Eine Analyse aus konzeptioneller und empirischer Perspektive. Hamburg: Kovac.
go back to reference Binder, C. (2019). Lizenzierung von Marken. In F.-R. Esch (Ed.), Handbuch Markenführung (pp. 371–392). Springer Gabler.CrossRef Binder, C. (2019). Lizenzierung von Marken. In F.-R. Esch (Ed.), Handbuch Markenführung (pp. 371–392). Springer Gabler.CrossRef
go back to reference Binder, C. (2005). Lizenzierung von Marken. In F.-R. Esch (Ed.), Moderne Markenführung - Grundlagen. Innovative Ansätze. Praktische Umsetzungen (p. 523–548). Wiesbaden: Gabler. Binder, C. (2005). Lizenzierung von Marken. In F.-R. Esch (Ed.), Moderne Markenführung - Grundlagen. Innovative Ansätze. Praktische Umsetzungen (p. 523–548). Wiesbaden: Gabler.
go back to reference Blackett, T., & Boad, B. (1999). Co-Branding. Houndmills. Blackett, T., & Boad, B. (1999). Co-Branding. Houndmills.
go back to reference Blankson, C., Kalafatis, S. P., Cheng, J. M., & Hadjicharalambous, C. (2008). Impact of Positioning Strategies on Corporate Performance. Journal of Advertising Research, 48(1), 106–122.CrossRef Blankson, C., Kalafatis, S. P., Cheng, J. M., & Hadjicharalambous, C. (2008). Impact of Positioning Strategies on Corporate Performance. Journal of Advertising Research, 48(1), 106–122.CrossRef
go back to reference Boch, S. (2013). Bestimmung des Repositionierungsspielraums von Marken - Markenführung mit Hilfe neuroökonomischer Forschungserkenntnisse. Springer Gabler.CrossRef Boch, S. (2013). Bestimmung des Repositionierungsspielraums von Marken - Markenführung mit Hilfe neuroökonomischer Forschungserkenntnisse. Springer Gabler.CrossRef
go back to reference Bohmann, T. (2011). Nachhaltige Markendifferenzierung von Commodties - Besonderheiten und Ansatzpunkte im Rahmen der identitätsbasierten Markenführung. Springer Gabler. Bohmann, T. (2011). Nachhaltige Markendifferenzierung von Commodties - Besonderheiten und Ansatzpunkte im Rahmen der identitätsbasierten Markenführung. Springer Gabler.
go back to reference Bowlby, J. (1979). The Making and Breaking of Affectional Bonds. Routledge. Bowlby, J. (1979). The Making and Breaking of Affectional Bonds. Routledge.
go back to reference Böttger, E. (2012). Employer Branding - Verhaltenstheoretische Analysen als Grundlage für die identitätsorientierte Führung von Arbeitgebermarken. Gabler. Böttger, E. (2012). Employer Branding - Verhaltenstheoretische Analysen als Grundlage für die identitätsorientierte Führung von Arbeitgebermarken. Gabler.
go back to reference Brandao, A., Sousa, C. C., & Rodrigues, C. (2020). A Dynamic Approach to Brand Portfolio Audit and Brand Architecture Strategy. European Business Review., 32(2), 181–210.CrossRef Brandao, A., Sousa, C. C., & Rodrigues, C. (2020). A Dynamic Approach to Brand Portfolio Audit and Brand Architecture Strategy. European Business Review., 32(2), 181–210.CrossRef
go back to reference Brandtner, M. (2011). Einladung zum Markenfrühjahrsputz. Absatzwirtschaft - Marken, 30–33. Brandtner, M. (2011). Einladung zum Markenfrühjahrsputz. Absatzwirtschaft - Marken, 30–33.
go back to reference Brexendorf, T. O., & Keller, K. L. (2017). Leveraging the Corporate Brand: The Importance of Corporate Brand Innovativeness and Brand Architecture. European Journal of Marketing., 51(9/10), 1530–1551.CrossRef Brexendorf, T. O., & Keller, K. L. (2017). Leveraging the Corporate Brand: The Importance of Corporate Brand Innovativeness and Brand Architecture. European Journal of Marketing., 51(9/10), 1530–1551.CrossRef
go back to reference Brinkel, G. (2015). Erfolgreiches Franchise-System-Management. Springer Gabler. Brinkel, G. (2015). Erfolgreiches Franchise-System-Management. Springer Gabler.
go back to reference Burmann, C. (2002). Strategische Flexibilität und Strategiewechsel als Determinanten des Unternehmenswertes (zugl. Habilitationsschrift Universität Münster). Wiesbaden: Deutscher Universitäts-Verlag. Burmann, C. (2002). Strategische Flexibilität und Strategiewechsel als Determinanten des Unternehmenswertes (zugl. Habilitationsschrift Universität Münster). Wiesbaden: Deutscher Universitäts-Verlag.
go back to reference Burmann, C. (2005). Interne und externe Kommunikation in Ad-hoc Krisen. In C. Burmann, J. Freiling, & M. Hülsmann (Eds.), Management von Ad-hoc Krisen (pp. 461–479). Gabler.CrossRef Burmann, C. (2005). Interne und externe Kommunikation in Ad-hoc Krisen. In C. Burmann, J. Freiling, & M. Hülsmann (Eds.), Management von Ad-hoc Krisen (pp. 461–479). Gabler.CrossRef
go back to reference Burmann, C., & Barth, S. (2020). Markenführung Weiterdenken: Mehr Verantwortung übernehmen. In: M. Bruhn, C. Burmann, M. Kirchgeorg (Ed.), Marketing Weiterdenken. Zukunftspfade für eine marktorientierte Unternehmensführung (p. 597–613). Wiesbaden: Springer Gabler. Burmann, C., & Barth, S. (2020). Markenführung Weiterdenken: Mehr Verantwortung übernehmen. In: M. Bruhn, C. Burmann, M. Kirchgeorg (Ed.), Marketing Weiterdenken. Zukunftspfade für eine marktorientierte Unternehmensführung (p. 597–613). Wiesbaden: Springer Gabler.
go back to reference Burmann, C., & Blinda, L. (2004). Identitätsbasiertes Markenmanagement. In B. Wirtz, & O. Göttgens (Ed.), Integriertes Marken- und Kundenwertmanagement. Wiesbaden: Gabler. Burmann, C., & Blinda, L. (2004). Identitätsbasiertes Markenmanagement. In B. Wirtz, & O. Göttgens (Ed.), Integriertes Marken- und Kundenwertmanagement. Wiesbaden: Gabler.
go back to reference Burmann, C., & Feddersen, C. (2007). Identitätsbasierte Markenführung in der Lebensmittelindustrie. Der Fall FRoSTA. LIT-Verlag. Burmann, C., & Feddersen, C. (2007). Identitätsbasierte Markenführung in der Lebensmittelindustrie. Der Fall FRoSTA. LIT-Verlag.
go back to reference Burmann, C., & Kanitz, C. (2010). Gestaltung der Markenarchitektur - Stand der Forschung und Entwicklung eines Managementprozesses. Arbeitspapier Nr. 45 des Lehrstuhls für innovatives Markenmanagement (LiM) der Universität Bremen. Bremen: Universität Bremen. Burmann, C., & Kanitz, C. (2010). Gestaltung der Markenarchitektur - Stand der Forschung und Entwicklung eines Managementprozesses. Arbeitspapier Nr. 45 des Lehrstuhls für innovatives Markenmanagement (LiM) der Universität Bremen. Bremen: Universität Bremen.
go back to reference Burmann, C., & Kranz, M. (2008). Die Markenidentität zum Leben erwecken - Interner Markenaufbau durch Mitarbeiterqualifikation. Universität Bremen. Burmann, C., & Kranz, M. (2008). Die Markenidentität zum Leben erwecken - Interner Markenaufbau durch Mitarbeiterqualifikation. Universität Bremen.
go back to reference Burmann, C., & Meffert, H. (2005). Gestaltung von Markenarchitekturen. In H. Meffert, C. Burmann, & M. Koers (Eds.), Markenmanagement - Identitätsorientierte Markenführung und praktische Umsetzung (pp. 163–212). Gabler. Burmann, C., & Meffert, H. (2005). Gestaltung von Markenarchitekturen. In H. Meffert, C. Burmann, & M. Koers (Eds.), Markenmanagement - Identitätsorientierte Markenführung und praktische Umsetzung (pp. 163–212). Gabler.
go back to reference Burmann C., & Piehler, R. (2013). Employer Branding vs. Internal Branding: Ein Vorschlag zur Integration im Rahmen der identitätsbasierten Markenführung. Die Unternehmung, 67(3), 223–245. Burmann C., & Piehler, R. (2013). Employer Branding vs. Internal Branding: Ein Vorschlag zur Integration im Rahmen der identitätsbasierten Markenführung. Die Unternehmung, 67(3), 223–245.
go back to reference Burmann, C., & Piehler, R. (2016). Interne und externe Markenkommunikation im Rahmen des Internal Branding. In F.-R. Esch (Ed.), Handbuch Markenführung (pp. 1–25). Springer Fachmedien. Burmann, C., & Piehler, R. (2016). Interne und externe Markenkommunikation im Rahmen des Internal Branding. In F.-R. Esch (Ed.), Handbuch Markenführung (pp. 1–25). Springer Fachmedien.
go back to reference Burmann, C., & Recke, T. (2009). Das Diktat der Markenführung: Gestaltung der Repositionierungsintensität als Herausforderungen an die Markenführung. In H. Hannemann, & F. Keuper (Eds.), Das Diktat der Markenführung - 11 Thesen zur nachhaltigen Markenführung und -implementierung mit einem umfassenden Fallbeispiel der Loewe AG. Wiesbaden: Springer Gabler. Burmann, C., & Recke, T. (2009). Das Diktat der Markenführung: Gestaltung der Repositionierungsintensität als Herausforderungen an die Markenführung. In H. Hannemann, & F. Keuper (Eds.), Das Diktat der Markenführung - 11 Thesen zur nachhaltigen Markenführung und -implementierung mit einem umfassenden Fallbeispiel der Loewe AG. Wiesbaden: Springer Gabler.
go back to reference Burmann, C., & Schallehn, M. (2010). Konzeptualisierung von Markenauthentizität. Arbeitspapier Nr. 44 des Lehrstuhls für innovatives Markenmanagement (LiM) der Universität Bremen. Bremen: Universität Bremen. Burmann, C., & Schallehn, M. (2010). Konzeptualisierung von Markenauthentizität. Arbeitspapier Nr. 44 des Lehrstuhls für innovatives Markenmanagement (LiM) der Universität Bremen. Bremen: Universität Bremen.
go back to reference Burmann, C., Zeplin, S., & Riley, N.-M. (2009). Key Determinants of Internal Brand Management Success: An Exploratory Empirical Analysis. Journal of Brand Management, 16(4), 264–284.CrossRef Burmann, C., Zeplin, S., & Riley, N.-M. (2009). Key Determinants of Internal Brand Management Success: An Exploratory Empirical Analysis. Journal of Brand Management, 16(4), 264–284.CrossRef
go back to reference Chaudhuri, A., & Holbrook, M. B. (2001). The Chain of Effects from Brand Trust and Brand Affect to Brand Performance: The Role of Brand Loyalty. Journal of Marketing, 65(2), 81–93.CrossRef Chaudhuri, A., & Holbrook, M. B. (2001). The Chain of Effects from Brand Trust and Brand Affect to Brand Performance: The Role of Brand Loyalty. Journal of Marketing, 65(2), 81–93.CrossRef
go back to reference Chung, Y.-S., & Feng, C.-M. (2016). Brand Relationship Between Global Airline Alliances and Their Member Airlines. Journal of Air Transport Management., 55, 222–233.CrossRef Chung, Y.-S., & Feng, C.-M. (2016). Brand Relationship Between Global Airline Alliances and Their Member Airlines. Journal of Air Transport Management., 55, 222–233.CrossRef
go back to reference Dahl, D. W., Fuchs, C., & Schreier, M. (2014). Why and When Consumers Prefer Products of User-Driven Firms: A Social Identification Account. Management Science, 61(8), 1978–1988.CrossRef Dahl, D. W., Fuchs, C., & Schreier, M. (2014). Why and When Consumers Prefer Products of User-Driven Firms: A Social Identification Account. Management Science, 61(8), 1978–1988.CrossRef
go back to reference Danenberg, N., Kennedy, R., Beal, V., & Sharp, B. (2016). Advertising Budgeting: A Reinvestigation of the Evidence on Brand Size and Spend. Journal of Advertising, 45(1), 139–146.CrossRef Danenberg, N., Kennedy, R., Beal, V., & Sharp, B. (2016). Advertising Budgeting: A Reinvestigation of the Evidence on Brand Size and Spend. Journal of Advertising, 45(1), 139–146.CrossRef
go back to reference de Chernatony, L., & Cottam, S. (2006). Internal Brand Factors Driving Successful Financial Services Brands. European Journal of Marketing, 40(5/6), 611–633.CrossRef de Chernatony, L., & Cottam, S. (2006). Internal Brand Factors Driving Successful Financial Services Brands. European Journal of Marketing, 40(5/6), 611–633.CrossRef
go back to reference Desai, K. K., & Keller, K. L. (2002). The Effects of Ingredient Branding Strategies on Host Brand Extendibility. Journal of Marketing, 66(1), 73–93.CrossRef Desai, K. K., & Keller, K. L. (2002). The Effects of Ingredient Branding Strategies on Host Brand Extendibility. Journal of Marketing, 66(1), 73–93.CrossRef
go back to reference Diegel, M. (2021). Markenerweiterungsstrategien professioneller Sportvereine im eSport – Eine empirische Vergleichsstudie zu Rückwirkungseffekten von Markentransfer- und Co-Branding-Strategien auf das Markenimage. Springer Gabler. Diegel, M. (2021). Markenerweiterungsstrategien professioneller Sportvereine im eSport – Eine empirische Vergleichsstudie zu Rückwirkungseffekten von Markentransfer- und Co-Branding-Strategien auf das Markenimage. Springer Gabler.
go back to reference Dietert, A.-C. (2018). Die Erfolgssicherung von Marken durch Authentizität. Dissertation [in print]. Dietert, A.-C. (2018). Die Erfolgssicherung von Marken durch Authentizität. Dissertation [in print].
go back to reference Duong Dinh, H. V., Gehrmann, K., & Ahlert, D. (2010). Franchising - Ein Überblick. In H. V. Duong Dinh, K. Gehrmann, & D. Ahlert (Eds.), Handbuch Franchising und Cooperation - das Managementkooperativer Unternehmensnetzwerke (p. 29–58). Frankfurt: Dt. Fachverlag. Duong Dinh, H. V., Gehrmann, K., & Ahlert, D. (2010). Franchising - Ein Überblick. In H. V. Duong Dinh, K. Gehrmann, & D. Ahlert (Eds.), Handbuch Franchising und Cooperation - das Managementkooperativer Unternehmensnetzwerke (p. 29–58). Frankfurt: Dt. Fachverlag.
go back to reference Einwiller, S. (2003). Vertrauen durch Reputation im elektronischen Handel. Deutscher Universitäts-Verlag.CrossRef Einwiller, S. (2003). Vertrauen durch Reputation im elektronischen Handel. Deutscher Universitäts-Verlag.CrossRef
go back to reference Enke, M., Geigenmüller, A., & Leischnig, A. (2014). Commodity Marketing. Grundlagen – Besonderheiten – Erfahrungen. Wiesbaden: Springer Gabler. Enke, M., Geigenmüller, A., & Leischnig, A. (2014). Commodity Marketing. Grundlagen – Besonderheiten – Erfahrungen. Wiesbaden: Springer Gabler.
go back to reference Erkmen, E., & Hancer, M. (2015). Do Your Internal Branding Efforts Measure Up? International Journal of Contemporary Hospitality Management, 27(5), 878–895.CrossRef Erkmen, E., & Hancer, M. (2015). Do Your Internal Branding Efforts Measure Up? International Journal of Contemporary Hospitality Management, 27(5), 878–895.CrossRef
go back to reference Esch, F.-R. (2014). Strategie und Technik der Markenführung. Munich: Vahlen. Esch, F.-R. (2014). Strategie und Technik der Markenführung. Munich: Vahlen.
go back to reference Feddersen, C. (2010). Repositionierung von Marken - Ein agentenbasiertes Simulationsmodell zur Prognose der Wirkungen von Repositionierungsstrategien. Gabler. Feddersen, C. (2010). Repositionierung von Marken - Ein agentenbasiertes Simulationsmodell zur Prognose der Wirkungen von Repositionierungsstrategien. Gabler.
go back to reference Fichtner, U., Goos, H., & Hesse, M. (2016). Finanzskandale – Aufstieg und Fall der Deutschen Bank. Der Spiegel, Nr. 43. Fichtner, U., Goos, H., & Hesse, M. (2016). Finanzskandale – Aufstieg und Fall der Deutschen Bank. Der Spiegel, Nr. 43.
go back to reference Fournier, S., Breazeale, M., & Avery, J. (Eds.). (2015). Strong Brands, Strong Relationships. Routledge. Fournier, S., Breazeale, M., & Avery, J. (Eds.). (2015). Strong Brands, Strong Relationships. Routledge.
go back to reference Freter, H., & Baumgarth, C. (2005). Ingredient Branding - Begriff und theoretische Begründung. In F.-R. Esch (Ed.), Moderne Markenführung (pp. 455–482). Gabler.CrossRef Freter, H., & Baumgarth, C. (2005). Ingredient Branding - Begriff und theoretische Begründung. In F.-R. Esch (Ed.), Moderne Markenführung (pp. 455–482). Gabler.CrossRef
go back to reference Füller, J., Matzler, K., & Hoppe, M. (2008). Brand Community Members as a Source of Innovation. Journal of Product Innovation Management, 25(6), 608–619.CrossRef Füller, J., Matzler, K., & Hoppe, M. (2008). Brand Community Members as a Source of Innovation. Journal of Product Innovation Management, 25(6), 608–619.CrossRef
go back to reference Füller, J., Mühlbacher, H., & Bartl, M. (2009). Beziehungsmanagement durch virtuelle Kundeneinbindung in den Innovationsprozess. In H. H. Hinterhuber & K. Matzler (Eds.), Kundenorientierte Unternehmensführung (pp. 197–221). Gabler.CrossRef Füller, J., Mühlbacher, H., & Bartl, M. (2009). Beziehungsmanagement durch virtuelle Kundeneinbindung in den Innovationsprozess. In H. H. Hinterhuber & K. Matzler (Eds.), Kundenorientierte Unternehmensführung (pp. 197–221). Gabler.CrossRef
go back to reference Gillis, W.E., Combs, J.G., & Yin, X. (2020). Franchise Management Capabilities and Franchisor Performance Under Alternative Franchise Ownership Strategies. Journal of Business Venturing. 35(1) (online publication). Gillis, W.E., Combs, J.G., & Yin, X. (2020). Franchise Management Capabilities and Franchisor Performance Under Alternative Franchise Ownership Strategies. Journal of Business Venturing. 35(1) (online publication).
go back to reference Gladwell, M. (2012). The Tipping Point - How Little Things Can Make a Big Difference. Little, Brown and Company. Gladwell, M. (2012). The Tipping Point - How Little Things Can Make a Big Difference. Little, Brown and Company.
go back to reference Greiner, O. (2004). Strategiegerechte Budgetierung-Anforderungen und Gestaltungsmöglichkeiten der Budgetierung im Rahmen der Strategierealisierung. Munich: Vahlen. Greiner, O. (2004). Strategiegerechte Budgetierung-Anforderungen und Gestaltungsmöglichkeiten der Budgetierung im Rahmen der Strategierealisierung. Munich: Vahlen.
go back to reference Grigorian, V. (2002). Russian Standard Vodka: Strategies for Global Branding and Expansion into the US Market. Fontainebleau: INSEAD. Grigorian, V. (2002). Russian Standard Vodka: Strategies for Global Branding and Expansion into the US Market. Fontainebleau: INSEAD.
go back to reference Gummesson, E. (1987). The New Marketing - Developing Long-Term Interactive Relationships. Long Range Planning, 20(4), 10–20.CrossRef Gummesson, E. (1987). The New Marketing - Developing Long-Term Interactive Relationships. Long Range Planning, 20(4), 10–20.CrossRef
go back to reference Haas, S. (2010). Markenportfoliobereinigungen - Entwicklung eines Planungsprozesses zur Strategieformulierung. Gabler. Haas, S. (2010). Markenportfoliobereinigungen - Entwicklung eines Planungsprozesses zur Strategieformulierung. Gabler.
go back to reference Hage, S., & Nefzger, E. (2021). Der iPhone Moment. SPIEGEL, 09, 56–58. Hage, S., & Nefzger, E. (2021). Der iPhone Moment. SPIEGEL, 09, 56–58.
go back to reference Hansen, N., Kupfer, A.-K., & Hennig-Thurau, T. (2018). Brand Crises in the Digital Age: The Short- And Long-Term Effects of Social Media Firestorms on Consumers and Brands. International Journal of Research in Marketing., 35(4), 557–574.CrossRef Hansen, N., Kupfer, A.-K., & Hennig-Thurau, T. (2018). Brand Crises in the Digital Age: The Short- And Long-Term Effects of Social Media Firestorms on Consumers and Brands. International Journal of Research in Marketing., 35(4), 557–574.CrossRef
go back to reference Hegner, S. (2012). Die Relevanz des Vertrauens für das identitätsbasierte Management globaler Marken - Ein interkultureller Vergleich zwischen Deutschland, Indien und Südafrika. Springer Gabler. Hegner, S. (2012). Die Relevanz des Vertrauens für das identitätsbasierte Management globaler Marken - Ein interkultureller Vergleich zwischen Deutschland, Indien und Südafrika. Springer Gabler.
go back to reference Hermes, V. (2009). Die TUI Revolutioniert Ihre Budgetplanung. Absatzwirtschaft, 01, 32–35. Hermes, V. (2009). Die TUI Revolutioniert Ihre Budgetplanung. Absatzwirtschaft, 01, 32–35.
go back to reference Hiddessen, J. (2021). Interaktionen mit Social Media Influencern als Instrument zur Markenprofilierung. Springer Gabler.CrossRef Hiddessen, J. (2021). Interaktionen mit Social Media Influencern als Instrument zur Markenprofilierung. Springer Gabler.CrossRef
go back to reference Himmelreich, S., & Einwiler, S. (2015). Wenn der „Shitstorm“ überschwappt. Eine Analyse digitaler Spillover in der deutschen Print- und Onlineberichterstattung. In O. Hoffijann, & T. Pleil (Eds.), Strategische Online-Kommunikation. Theoretische Konzepte und empirische Befunde (p. 183–205). Wiesbaden: Springer Fachmedien. Himmelreich, S., & Einwiler, S. (2015). Wenn der „Shitstorm“ überschwappt. Eine Analyse digitaler Spillover in der deutschen Print- und Onlineberichterstattung. In O. Hoffijann, & T. Pleil (Eds.), Strategische Online-Kommunikation. Theoretische Konzepte und empirische Befunde (p. 183–205). Wiesbaden: Springer Fachmedien.
go back to reference Ho, H.-C., Lado, N., & Rivera-Torres, P. (2017). Detangling Consumer Attitudes to Better Explain Co-Branding Success. Journal of Product & Brand Management., 26(7), 704–721. Ho, H.-C., Lado, N., & Rivera-Torres, P. (2017). Detangling Consumer Attitudes to Better Explain Co-Branding Success. Journal of Product & Brand Management., 26(7), 704–721.
go back to reference Hoppe, D. (2018). Linking Employer Branding and Internal Branding: Establishing Perceived Employer Brand Image as an Antecedent of Favourable Employee Brand Attitudes and Behaviors. Journal of Product & Brand Management, 27(4), 452–467. Hoppe, D. (2018). Linking Employer Branding and Internal Branding: Establishing Perceived Employer Brand Image as an Antecedent of Favourable Employee Brand Attitudes and Behaviors. Journal of Product & Brand Management, 27(4), 452–467.
go back to reference Iyer, P., Davari, A., Zolfagharian, M., & Paswan, A. (2019). Market Orientation, Positioning Strategy and Brand Performance. Industrial Marketing Management., 81(August), 16–29.CrossRef Iyer, P., Davari, A., Zolfagharian, M., & Paswan, A. (2019). Market Orientation, Positioning Strategy and Brand Performance. Industrial Marketing Management., 81(August), 16–29.CrossRef
go back to reference Jentschke, M. (2016). Innengerichtete Markenführung in Unternehmen mit mehreren Marken - Wirkungen und Determinanten multipler Brand Commitments. Springer Gabler.CrossRef Jentschke, M. (2016). Innengerichtete Markenführung in Unternehmen mit mehreren Marken - Wirkungen und Determinanten multipler Brand Commitments. Springer Gabler.CrossRef
go back to reference Kanitz,. (2013). Gestaltung komplexer Markenarchitekturen - Eine empirische Untersuchung zur Ermittlung der Verhaltensrelevanz von Marken unterschiedlicher Hierarchieebenen. Springer Gabler.CrossRef Kanitz,. (2013). Gestaltung komplexer Markenarchitekturen - Eine empirische Untersuchung zur Ermittlung der Verhaltensrelevanz von Marken unterschiedlicher Hierarchieebenen. Springer Gabler.CrossRef
go back to reference Kapferer, J.-N. (2008). Strategic Brand Management: Creating and Sustaining Brand Equity Long Term. Kogan Page. Kapferer, J.-N. (2008). Strategic Brand Management: Creating and Sustaining Brand Equity Long Term. Kogan Page.
go back to reference Kaplan, R., & Norton, D. P. (2000). The Strategy-Focused Organisation. Harvard Business School Press. Kaplan, R., & Norton, D. P. (2000). The Strategy-Focused Organisation. Harvard Business School Press.
go back to reference Keller, C. (2015). Identitäsbasierter Markenschutz. Springer Gabler. Keller, C. (2015). Identitäsbasierter Markenschutz. Springer Gabler.
go back to reference Keller, K. L. (2013). Strategic Brand Management. Building, Measuring and Managing Brand Equity. Boston: Pearson. Keller, K. L. (2013). Strategic Brand Management. Building, Measuring and Managing Brand Equity. Boston: Pearson.
go back to reference Keller, K. L., Aperia, T., & Georgson, M. (2012). Strategic Brand Management - A European Perspective. Prentice Hall. Keller, K. L., Aperia, T., & Georgson, M. (2012). Strategic Brand Management - A European Perspective. Prentice Hall.
go back to reference Keller, K. L., & Swaminathan, V. (2020). Strategic Brand Management: Building, Measuring, and Managing Brand Equity (5th ed.). Pearson. Keller, K. L., & Swaminathan, V. (2020). Strategic Brand Management: Building, Measuring, and Managing Brand Equity (5th ed.). Pearson.
go back to reference Kenning, P. (2003). Customer Trust Management. Ein Beitrag zum Vertrauensmanagement im Lebensmitteleinzelhandel. Deutscher Universitäts-Verlag. Kenning, P. (2003). Customer Trust Management. Ein Beitrag zum Vertrauensmanagement im Lebensmitteleinzelhandel. Deutscher Universitäts-Verlag.
go back to reference Kimpakorn, N., & Tocquer, G. (2009). Employees’ Commitment to Brands in the Service Sector: Luxury Hotel Chains in Thailand. Journal of Brand Management, 16(8), 532–544.CrossRef Kimpakorn, N., & Tocquer, G. (2009). Employees’ Commitment to Brands in the Service Sector: Luxury Hotel Chains in Thailand. Journal of Brand Management, 16(8), 532–544.CrossRef
go back to reference King, C., & Grace, D. (2010). Building and Measuring Employee-Based Brand Equity. European Journal of Marketing, 44(7/8), 938–971.CrossRef King, C., & Grace, D. (2010). Building and Measuring Employee-Based Brand Equity. European Journal of Marketing, 44(7/8), 938–971.CrossRef
go back to reference King, C., & Grace, D. (2012). Examining the Antecedents of Positive Employee Brand-Related Attitudes and Behaviors. European Journal of Marketing, 46(3), 469–488.CrossRef King, C., & Grace, D. (2012). Examining the Antecedents of Positive Employee Brand-Related Attitudes and Behaviors. European Journal of Marketing, 46(3), 469–488.CrossRef
go back to reference Kleinsmith, N., & Campion, N, & Puntoni, S., & Sweldens, S. (2019). TOMTOM: Mapping the Course from B2C to B2B. Case Development Center. Rotterdam: Erasmus University, Rotterdam School of Management. Kleinsmith, N., & Campion, N, & Puntoni, S., & Sweldens, S. (2019). TOMTOM: Mapping the Course from B2C to B2B. Case Development Center. Rotterdam: Erasmus University, Rotterdam School of Management.
go back to reference Kleine-Kalmer, B. (2016). Brand Page Attachment - An Empirical Study on Facebook Users’ Attachment to Brand Pages. Springer Gabler. Kleine-Kalmer, B. (2016). Brand Page Attachment - An Empirical Study on Facebook Users’ Attachment to Brand Pages. Springer Gabler.
go back to reference Korate-Fischer, N., Hoyer, W. D., & Wolframm, C. (2019). What if Something Unexpected Happens to My Brand? Spillover Effects from Positive and Negative Events in a Co-Branding Partnership. Psychology & Marketing., 36(8), 758–772.CrossRef Korate-Fischer, N., Hoyer, W. D., & Wolframm, C. (2019). What if Something Unexpected Happens to My Brand? Spillover Effects from Positive and Negative Events in a Co-Branding Partnership. Psychology & Marketing., 36(8), 758–772.CrossRef
go back to reference Kothes, R. (2017). Intramarkenimagekonfusion. Eine empirische Untersuchung zur Ermittlung der Wirkung von Intramarkenimagekonfusion am Beispiel der Automobilindustrie. Universität Bremen: Dissertation [in print]. Kothes, R. (2017). Intramarkenimagekonfusion. Eine empirische Untersuchung zur Ermittlung der Wirkung von Intramarkenimagekonfusion am Beispiel der Automobilindustrie. Universität Bremen: Dissertation [in print].
go back to reference Kotler, P., Keller, K. L., & Opresnik, M. O. (2017). Marketing-Management. Konzepte - Instrumente – Unternehmensfallstudien. Hallbergmoos: Pearson. Kotler, P., Keller, K. L., & Opresnik, M. O. (2017). Marketing-Management. Konzepte - Instrumente – Unternehmensfallstudien. Hallbergmoos: Pearson.
go back to reference Koers, M. (2001). Steuerung von Markenportfolios: Ein Beitrag zum Mehrmarkencontrolling am Beispiel der Automobilwirtschaft. Lang.CrossRef Koers, M. (2001). Steuerung von Markenportfolios: Ein Beitrag zum Mehrmarkencontrolling am Beispiel der Automobilwirtschaft. Lang.CrossRef
go back to reference Kumar, P. (2005). The Impact of Cobranding on Customer Evaluation of Brand Counterextensions. Journal of Marketing, 69(3), 1–18.CrossRef Kumar, P. (2005). The Impact of Cobranding on Customer Evaluation of Brand Counterextensions. Journal of Marketing, 69(3), 1–18.CrossRef
go back to reference Kuß, A., Wildner, R., & Kreis, H. (2014). Marktforschung - Grundlagen der Datenerhebung und Datenanalyse (13th ed.). Springer Gabler.CrossRef Kuß, A., Wildner, R., & Kreis, H. (2014). Marktforschung - Grundlagen der Datenerhebung und Datenanalyse (13th ed.). Springer Gabler.CrossRef
go back to reference Laforet, S., & Saunders, J. (1994). Managing Brand Portfolios: How the Leaders Do It. Journal of Advertising Research, 34(5), 64–76. Laforet, S., & Saunders, J. (1994). Managing Brand Portfolios: How the Leaders Do It. Journal of Advertising Research, 34(5), 64–76.
go back to reference Laforet, S., & Saunders, J. (2007). How Brand Portfolios Have Changed: A Study of Grocery Suppliers Brands from 1994 to 2004. Journal of Marketing Management, 23(1/2), 39–58.CrossRef Laforet, S., & Saunders, J. (2007). How Brand Portfolios Have Changed: A Study of Grocery Suppliers Brands from 1994 to 2004. Journal of Marketing Management, 23(1/2), 39–58.CrossRef
go back to reference Lawler, E. J. (1992). Affective Attachment to Nested Groups: A Choice-Process Theory. American Sociological Review, 57(3), 327–339.CrossRef Lawler, E. J. (1992). Affective Attachment to Nested Groups: A Choice-Process Theory. American Sociological Review, 57(3), 327–339.CrossRef
go back to reference Li, F., Xu, L., Li, T., & Zhou, N. (2015). Brand Trust in a Cross-Cultural Context: Test for Robustness of an Alternative Measurement Model. Journal of Product & Brand Management, 24(5), 462–471.CrossRef Li, F., Xu, L., Li, T., & Zhou, N. (2015). Brand Trust in a Cross-Cultural Context: Test for Robustness of an Alternative Measurement Model. Journal of Product & Brand Management, 24(5), 462–471.CrossRef
go back to reference Li, F., Zhou, N., Kashyap, R., & Yang, Z. (2008). Brand Trust as a Second-Order Factor. International Journal of Market Research, 50, 817–839.CrossRef Li, F., Zhou, N., Kashyap, R., & Yang, Z. (2008). Brand Trust as a Second-Order Factor. International Journal of Market Research, 50, 817–839.CrossRef
go back to reference Lieberknecht, J., & Esch, F.-R. (2014). Fallstudie: Rebranding – vom Ende her denken. In F.-R. Esch, T. Tomczak, J. Kernstock, T. Langner, & J. Redler (Eds.), Corporate Brand Management – Marken als Anker strategischer Führung von Unternehmen (pp. 139–148). Springer Gabler.CrossRef Lieberknecht, J., & Esch, F.-R. (2014). Fallstudie: Rebranding – vom Ende her denken. In F.-R. Esch, T. Tomczak, J. Kernstock, T. Langner, & J. Redler (Eds.), Corporate Brand Management – Marken als Anker strategischer Führung von Unternehmen (pp. 139–148). Springer Gabler.CrossRef
go back to reference Lienemann, A. (2021). Die Wirkung von Beziehungen im Influencer Branding – Eine experimentelle Analyse des Brand-Fits und des Influencer Attachments. Springer Gabler.CrossRef Lienemann, A. (2021). Die Wirkung von Beziehungen im Influencer Branding – Eine experimentelle Analyse des Brand-Fits und des Influencer Attachments. Springer Gabler.CrossRef
go back to reference Liu, Y., Foscht, T., Eisingerich, A. B., & Tsai, H.-T. (2018). Strategic Management of Product and Brand Extensions: Extending Corporate Brands in B2B vs. B2C Markets. Industrial Marketing Management., 71, 147–159.CrossRef Liu, Y., Foscht, T., Eisingerich, A. B., & Tsai, H.-T. (2018). Strategic Management of Product and Brand Extensions: Extending Corporate Brands in B2B vs. B2C Markets. Industrial Marketing Management., 71, 147–159.CrossRef
go back to reference Mael, F. A., & Ashforth, B. E. (1992). Alumni and Their Alma Mater: A Partial Test of the Reformulated Model of Organisational Identification. Journal of Organisational Behavior, 13(2), 103–123.CrossRef Mael, F. A., & Ashforth, B. E. (1992). Alumni and Their Alma Mater: A Partial Test of the Reformulated Model of Organisational Identification. Journal of Organisational Behavior, 13(2), 103–123.CrossRef
go back to reference Maloney, P. (2007). Absatzmittlergerichtetes, identitätsbasiertes Markenmanagement: Eine Erweiterung des innengerichteten, identitätsbasierten Markenmanagements unter besonderer Berücksichtigung von Premiummarken. Gabler. Maloney, P. (2007). Absatzmittlergerichtetes, identitätsbasiertes Markenmanagement: Eine Erweiterung des innengerichteten, identitätsbasierten Markenmanagements unter besonderer Berücksichtigung von Premiummarken. Gabler.
go back to reference Mao, H., Luo, X., & Jain, S. P. (2009). Consumer Responses to Brand Elimination: An Attributional Perspective. Journal of Consumer Psychology, 19(3), 280–289.CrossRef Mao, H., Luo, X., & Jain, S. P. (2009). Consumer Responses to Brand Elimination: An Attributional Perspective. Journal of Consumer Psychology, 19(3), 280–289.CrossRef
go back to reference Markowitz, H. M. (1952). Portfolio Selection. Journal of Finance, 7, 77–91. Markowitz, H. M. (1952). Portfolio Selection. Journal of Finance, 7, 77–91.
go back to reference Markowitz, H. M. (1959). Portfolio Selection: Efficient Diversification of Investments. Yale University Press. Markowitz, H. M. (1959). Portfolio Selection: Efficient Diversification of Investments. Yale University Press.
go back to reference Meffert, H., & Burmann, C. (1996). Identitätsorientierte Markenführung - Grundlagen für das Management von Markenportfolios. In H. Meffert, H. Wagner, & K. Backhaus (Eds.), Arbeitspapier Nr. 100 der Wissenschaftlichen Gesellschaft für Marketing und Unternehmensführung e. V Arbeitspapier der Wissenschaftlichen Gesellschaft für Marketing und Unternehmensführung e.V., Volume 100, Münster. Meffert, H., & Burmann, C. (1996). Identitätsorientierte Markenführung - Grundlagen für das Management von Markenportfolios. In H. Meffert, H. Wagner, & K. Backhaus (Eds.), Arbeitspapier Nr. 100 der Wissenschaftlichen Gesellschaft für Marketing und Unternehmensführung e. V Arbeitspapier der Wissenschaftlichen Gesellschaft für Marketing und Unternehmensführung e.V., Volume 100, Münster.
go back to reference Meffert, H., & Heinemann, G. (1990). Operationalisierung Des Imagetransfers. Marketing, 1, 5–10. Meffert, H., & Heinemann, G. (1990). Operationalisierung Des Imagetransfers. Marketing, 1, 5–10.
go back to reference Meffert, H., & Koers, M. (2005). Markenkannibalisierung in Markenportfolios. In H. Meffert, C. Burmann, & M. Koers (Eds.), Markenmanagement (pp. 297–318). Gabler.CrossRef Meffert, H., & Koers, M. (2005). Markenkannibalisierung in Markenportfolios. In H. Meffert, C. Burmann, & M. Koers (Eds.), Markenmanagement (pp. 297–318). Gabler.CrossRef
go back to reference Meffert, H., Burmann, C., & Becker, C. (2010). Internationales Marketing-Management: Ein marktorientierter Ansatz. Kohlhammer Verlag. Meffert, H., Burmann, C., & Becker, C. (2010). Internationales Marketing-Management: Ein marktorientierter Ansatz. Kohlhammer Verlag.
go back to reference Meffert, H., Burmann, C., Kirchgeorg, M., & Eisenbeiß,. (2019). Marketing: Grundlagen marktorientierter Unternehmensführung (13th ed.). Springer Gabler.CrossRef Meffert, H., Burmann, C., Kirchgeorg, M., & Eisenbeiß,. (2019). Marketing: Grundlagen marktorientierter Unternehmensführung (13th ed.). Springer Gabler.CrossRef
go back to reference Meurer, J., & Rügge, M. (2012). Kafka für Marketers. Absatzwirtschaft, 7, 30–34. Meurer, J., & Rügge, M. (2012). Kafka für Marketers. Absatzwirtschaft, 7, 30–34.
go back to reference Mishra, A.S., & Muthukumar, R. (2011). Unilever’s Power Brands Strategy. IBS Center for Management Research. Mishra, A.S., & Muthukumar, R. (2011). Unilever’s Power Brands Strategy. IBS Center for Management Research.
go back to reference Mishra, A. A. (2018). Consumer Responses to Brand Deletion. Journal of Brand Management, 25, 160–170.CrossRef Mishra, A. A. (2018). Consumer Responses to Brand Deletion. Journal of Brand Management, 25, 160–170.CrossRef
go back to reference Moon, H., & Sprott, D. E. (2016). Ingredient Branding for a Luxury Brand. The Role of Brand and Product Fit. Journal of Business Research, 69, 5768–5774.CrossRef Moon, H., & Sprott, D. E. (2016). Ingredient Branding for a Luxury Brand. The Role of Brand and Product Fit. Journal of Business Research, 69, 5768–5774.CrossRef
go back to reference Morgan, N. A., & Rego, L. L. (2009). Brand Portfolio Strategy and Firm Performance. Journal of Marketing, 73(January), 59–74.CrossRef Morgan, N. A., & Rego, L. L. (2009). Brand Portfolio Strategy and Firm Performance. Journal of Marketing, 73(January), 59–74.CrossRef
go back to reference Müller, A. (2012). Symbole als Instrumente der Markenführung. Eine kommunikations- und wirtschaftswissenschaftliche Analyse unter besonderer Berücksichtigung von Stadtmarken. Wiesbaden: Springer. Müller, A. (2012). Symbole als Instrumente der Markenführung. Eine kommunikations- und wirtschaftswissenschaftliche Analyse unter besonderer Berücksichtigung von Stadtmarken. Wiesbaden: Springer.
go back to reference Murillo, E., & King, C. (2019). Examining The Drivers of Employee Brand Understanding: A Longitudinal Study. Journal of Product & Brand Management, 28(7), 893–907.CrossRef Murillo, E., & King, C. (2019). Examining The Drivers of Employee Brand Understanding: A Longitudinal Study. Journal of Product & Brand Management, 28(7), 893–907.CrossRef
go back to reference Nee, I. (2016). Managing Negative Word-of-Mouth on Social Media Platforms. Springer Gabler.CrossRef Nee, I. (2016). Managing Negative Word-of-Mouth on Social Media Platforms. Springer Gabler.CrossRef
go back to reference Netzer, F. (1999). Strategische Allianzen im Luftverkehr: Nachfragerorientierte Problemfelder ihrer Gestaltung. Lang.CrossRef Netzer, F. (1999). Strategische Allianzen im Luftverkehr: Nachfragerorientierte Problemfelder ihrer Gestaltung. Lang.CrossRef
go back to reference Esports, N. (2020). 2020 Global Esports Market Report. Newzoo. Esports, N. (2020). 2020 Global Esports Market Report. Newzoo.
go back to reference Ngo, L. V., Nguyen, N. P., Huynh, K. T., Gregory, G., & Cuong, P. H. (2019). Converting Internal Brand Knowledge into Employee Performance. Journal of Product & Brand Management, 29(3), 273–287.CrossRef Ngo, L. V., Nguyen, N. P., Huynh, K. T., Gregory, G., & Cuong, P. H. (2019). Converting Internal Brand Knowledge into Employee Performance. Journal of Product & Brand Management, 29(3), 273–287.CrossRef
go back to reference Nguyen, H. T., Zhang, Y., & Calantone, R. J. (2018). Brand Portfolio Coherence: Scale Development and Empirical Demonstration. International Journal of Research in Marketing., 35(1), 60–80.CrossRef Nguyen, H. T., Zhang, Y., & Calantone, R. J. (2018). Brand Portfolio Coherence: Scale Development and Empirical Demonstration. International Journal of Research in Marketing., 35(1), 60–80.CrossRef
go back to reference Nitschke, A. (2006). Event-Marken-Fit und Kommunikationswirkung - Eine Längsschnittsbetrachtung am Beispiel der Sponsoren der FIFA-Fußballweltmeisterschaft 2006. Gabler. Nitschke, A. (2006). Event-Marken-Fit und Kommunikationswirkung - Eine Längsschnittsbetrachtung am Beispiel der Sponsoren der FIFA-Fußballweltmeisterschaft 2006. Gabler.
go back to reference Park, C., Jun, S. Y., & Shocker, A. D. (1996). Composite Branding Alliances. Journal of Marketing Research, 33(4), 453–466.CrossRef Park, C., Jun, S. Y., & Shocker, A. D. (1996). Composite Branding Alliances. Journal of Marketing Research, 33(4), 453–466.CrossRef
go back to reference Park, C. W., MacInnis, D. J., Priester, J., Eisingerich, A. B., & Lacobucci, D. (2010). Brand Attachment and Brand Attitude Strength: Conceptual and Empirical Differentiation of Two Critical Brand Equity Drivers. Journal of Marketing, 74(6), 1–17.CrossRef Park, C. W., MacInnis, D. J., Priester, J., Eisingerich, A. B., & Lacobucci, D. (2010). Brand Attachment and Brand Attitude Strength: Conceptual and Empirical Differentiation of Two Critical Brand Equity Drivers. Journal of Marketing, 74(6), 1–17.CrossRef
go back to reference Parker, J. R., Lehmann, D. R., Keller, K. L., & Schleicher, M. G. (2018). Building a Multi-Category Brand: When Should Distant Brand Extensions Be Introduced? Journal of the Academy of Marketing Science., 46, 300–316.CrossRef Parker, J. R., Lehmann, D. R., Keller, K. L., & Schleicher, M. G. (2018). Building a Multi-Category Brand: When Should Distant Brand Extensions Be Introduced? Journal of the Academy of Marketing Science., 46, 300–316.CrossRef
go back to reference Perrey, J.; Freundt, T., & Spillecke, D. (2015). Power Brands. Measuring, Making and Managing Brand Success. Weinheim: Wiley. Perrey, J.; Freundt, T., & Spillecke, D. (2015). Power Brands. Measuring, Making and Managing Brand Success. Weinheim: Wiley.
go back to reference Piehler, R. (2011). Interne Markenführung - Theoretisches Konzept und fallstudienbasierte Evidenz. Gabler. Piehler, R. (2011). Interne Markenführung - Theoretisches Konzept und fallstudienbasierte Evidenz. Gabler.
go back to reference Piehler, R. (2018). Employees’ Brand Understanding, Brand Commitment, and Brand Citizenship Behavior: A Closer Look at the Relationships Among Construct Dimensions. Journal of Brand Management, 25(3), 217–234.CrossRef Piehler, R. (2018). Employees’ Brand Understanding, Brand Commitment, and Brand Citizenship Behavior: A Closer Look at the Relationships Among Construct Dimensions. Journal of Brand Management, 25(3), 217–234.CrossRef
go back to reference Piehler, R., Grace, D., & Burmann, C. (2018). Internal Brand Management: Introduction to the Special Issue and Directions for Future Research. Journal of Brand Management, 25(3), 197–201. Piehler, R., Grace, D., & Burmann, C. (2018). Internal Brand Management: Introduction to the Special Issue and Directions for Future Research. Journal of Brand Management, 25(3), 197–201.
go back to reference Piehler, R., Hanisch, S., & Burmann, C. (2015). Internal Branding – Relevance, Management and Challenges. Marketing Review St. Gallen, 32(1), 52–60.CrossRef Piehler, R., Hanisch, S., & Burmann, C. (2015). Internal Branding – Relevance, Management and Challenges. Marketing Review St. Gallen, 32(1), 52–60.CrossRef
go back to reference Piehler, R., King, C., Burmann, C., & Xiong, L. (2016). The Importance of Employee Brand Understanding, Brand Identification, and Brand Commitment in Realizing Brand Citizenship Behavior. European Journal of Marketing, 50(9/10), 1575–1601.CrossRef Piehler, R., King, C., Burmann, C., & Xiong, L. (2016). The Importance of Employee Brand Understanding, Brand Identification, and Brand Commitment in Realizing Brand Citizenship Behavior. European Journal of Marketing, 50(9/10), 1575–1601.CrossRef
go back to reference Piehler, R., Schade, M., & Burmann, C. (2019). Employees as a Second Audience: The Effect of External Communication on Internal Brand Management Outcomes. Journal of Brand Management, 26(4), 445–460.CrossRef Piehler, R., Schade, M., & Burmann, C. (2019). Employees as a Second Audience: The Effect of External Communication on Internal Brand Management Outcomes. Journal of Brand Management, 26(4), 445–460.CrossRef
go back to reference Portal, S., Abratt, R., & Bendixen, M. (2019). The Role of Brand Authenticity in Developing Brand Trust. Journal of Strategic Marketing, 27(8), 714–729.CrossRef Portal, S., Abratt, R., & Bendixen, M. (2019). The Role of Brand Authenticity in Developing Brand Trust. Journal of Strategic Marketing, 27(8), 714–729.CrossRef
go back to reference Rao, A. R., & Ruekert, R. W. (1994). Brand Alliances as Signals of Product Quality. Sloan Management Review, 36(1), 87–97. Rao, A. R., & Ruekert, R. W. (1994). Brand Alliances as Signals of Product Quality. Sloan Management Review, 36(1), 87–97.
go back to reference Rao, V. R., Agarwal, M. K., & Dahlhoff, D. (2004). How Is Manifest Branding Strategy Related to the Intangible Value of a Corporation? Journal of Marketing, 68(4), 126–140.CrossRef Rao, V. R., Agarwal, M. K., & Dahlhoff, D. (2004). How Is Manifest Branding Strategy Related to the Intangible Value of a Corporation? Journal of Marketing, 68(4), 126–140.CrossRef
go back to reference Recke, T. (2011). Die Bestimmung der Repositionierungsintensitätvon Marken. Ein entscheidungsunterstützendes Modell auf Basis von semantischen Netzen. Wiesbaden: Gabler. Recke, T. (2011). Die Bestimmung der Repositionierungsintensitätvon Marken. Ein entscheidungsunterstützendes Modell auf Basis von semantischen Netzen. Wiesbaden: Gabler.
go back to reference Reeves, R. (1960). Reality in Advertising. Knopf. Reeves, R. (1960). Reality in Advertising. Knopf.
go back to reference Ries, A., & Trout, J. (2001). Positioning: The Battle for Your Mind, 20th (anniversary). McGraw-Hill Education. Ries, A., & Trout, J. (2001). Positioning: The Battle for Your Mind, 20th (anniversary). McGraw-Hill Education.
go back to reference Riley, F. D. O., & JPina, J.M., & Bravo, R. (2015). The Role of Perceived Value in Vertical Brand Extensions of Luxury and Premium Brands. Journal of Marketing Management., 31(7–8), 881–913.CrossRef Riley, F. D. O., & JPina, J.M., & Bravo, R. (2015). The Role of Perceived Value in Vertical Brand Extensions of Luxury and Premium Brands. Journal of Marketing Management., 31(7–8), 881–913.CrossRef
go back to reference Rößler, A. (2019). Internal City Branding: Ein empirisch validiertes Modell zur internen, identitätsbasierten Markenführung von Städten. Springer Gabler.CrossRef Rößler, A. (2019). Internal City Branding: Ein empirisch validiertes Modell zur internen, identitätsbasierten Markenführung von Städten. Springer Gabler.CrossRef
go back to reference Rosenberg, M. (1979). Conceiving the Self. Basic Books. Rosenberg, M. (1979). Conceiving the Self. Basic Books.
go back to reference Sachs, A. (2002). Portfolio-Management Bei Unilever. Marketingjournal, 2, 8–17. Sachs, A. (2002). Portfolio-Management Bei Unilever. Marketingjournal, 2, 8–17.
go back to reference Sattler, H., Völckner, F., & Zatloukal, G. (2003). Erfolgsfaktoren Von Markentransfers. Marketing ZFP, 25(3), 147–168. Sattler, H., Völckner, F., & Zatloukal, G. (2003). Erfolgsfaktoren Von Markentransfers. Marketing ZFP, 25(3), 147–168.
go back to reference Schloemer, A., Esch, F.-R., & Krieger, K. H. (2009). Aus VIAG Interkom wird o2. Erfolgreiche Migration und Turnaround einer Marke. In F.-R. Esch, & W. Ambrecht (Eds.), Best Practice in der Markenführung (p. 202–224). Wiesbaden: Gabler. Schloemer, A., Esch, F.-R., & Krieger, K. H. (2009). Aus VIAG Interkom wird o2. Erfolgreiche Migration und Turnaround einer Marke. In F.-R. Esch, & W. Ambrecht (Eds.), Best Practice in der Markenführung (p. 202–224). Wiesbaden: Gabler.
go back to reference Schlüter, T., & Victoria Villeda, I. V. (2011). Markendifferenzierung durch Ingredient Branding. Ein Überblick über empirische Studien. In F. Völckner, C. Willers, & T. Weber (Eds.), Markendifferenzierung. Innovative Konzepte zur erfolgreichen Markenprofilierung (p. 95–116). Wiesbaden: Gabler Verlag. Schlüter, T., & Victoria Villeda, I. V. (2011). Markendifferenzierung durch Ingredient Branding. Ein Überblick über empirische Studien. In F. Völckner, C. Willers, & T. Weber (Eds.), Markendifferenzierung. Innovative Konzepte zur erfolgreichen Markenprofilierung (p. 95–116). Wiesbaden: Gabler Verlag.
go back to reference Schmidt, S., Krause, F., & Päffgen, C. (2018). SPOAC Sportbusiness-Studie 2018, file:///C:/Users/mariu/Downloads/spoac_sportbusiness_studie_2018%20(1).pdf. Accessed February 25, 2021. Schmidt, S., Krause, F., & Päffgen, C. (2018). SPOAC Sportbusiness-Studie 2018, file:///C:/Users/mariu/Downloads/spoac_sportbusiness_studie_2018%20(1).pdf. Accessed February 25, 2021.
go back to reference Schmitt, B. (2003). Customer Experience Management - A Revolutionary Approach to Connecting with Your Customers. John Wiley & Sons. Schmitt, B. (2003). Customer Experience Management - A Revolutionary Approach to Connecting with Your Customers. John Wiley & Sons.
go back to reference Scholz, J., & Smith, A. N. (2019). Branding in the Age of Social Media Firestorms: How to Create Brand Value by Fighting Back Online. Journal of Marketing Management, 35(11–12), 1100–1134.CrossRef Scholz, J., & Smith, A. N. (2019). Branding in the Age of Social Media Firestorms: How to Create Brand Value by Fighting Back Online. Journal of Marketing Management, 35(11–12), 1100–1134.CrossRef
go back to reference Schulze-Bentrop, C. (2014). Management von Markentransfers. Der Einfluss des Kaufentscheidungverhaltens auf die Erfolgsfaktoren. Springer Gabler. Schulze-Bentrop, C. (2014). Management von Markentransfers. Der Einfluss des Kaufentscheidungverhaltens auf die Erfolgsfaktoren. Springer Gabler.
go back to reference Sivaramakrishnan, S., & Carvalho, S. W. (2019). The Implication of Country Disposition in Consumer Response to Ingredient Branding Strategies. Journal of Business Research, 103, 286–292. Sivaramakrishnan, S., & Carvalho, S. W. (2019). The Implication of Country Disposition in Consumer Response to Ingredient Branding Strategies. Journal of Business Research, 103, 286–292.
go back to reference Skala-Gast, D. (2012). Zusammenhang zwischen Kundenzufriedenheit und Kundenloyalität: Eine empirische Analyse am Beispiel der deutschen Automobilindustrie. Springer Gabler.CrossRef Skala-Gast, D. (2012). Zusammenhang zwischen Kundenzufriedenheit und Kundenloyalität: Eine empirische Analyse am Beispiel der deutschen Automobilindustrie. Springer Gabler.CrossRef
go back to reference Springer, C. (2008). Multisensuale Markenführung: Eine verhaltenswissenschaftliche Analyse unter besonderer Berücksichtigung von Brand Lands in der Automobilwirtschaft. Springer. Springer, C. (2008). Multisensuale Markenführung: Eine verhaltenswissenschaftliche Analyse unter besonderer Berücksichtigung von Brand Lands in der Automobilwirtschaft. Springer.
go back to reference Steiner, P. (2018). Sound Branding. Grundlagen akustischer Markenführung. Springer Gabler. Steiner, P. (2018). Sound Branding. Grundlagen akustischer Markenführung. Springer Gabler.
go back to reference Strebinger, A. (2010). Markenarchitektur - Strategien zwischen Einzel- und Dachmarke sowie lokaler und globaler Marke. Gabler. Strebinger, A. (2010). Markenarchitektur - Strategien zwischen Einzel- und Dachmarke sowie lokaler und globaler Marke. Gabler.
go back to reference Terglav, K., Konečnik Ruzzier, M., & Kaše, R. (2016). Internal Branding Process: Exploring the Role of Mediators in Top Management’s Leadership-Commitment Relationship. International Journal of Hospitality Management, 54, 1–11.CrossRef Terglav, K., Konečnik Ruzzier, M., & Kaše, R. (2016). Internal Branding Process: Exploring the Role of Mediators in Top Management’s Leadership-Commitment Relationship. International Journal of Hospitality Management, 54, 1–11.CrossRef
go back to reference Thomson, M., MacInnis, D., & Park, C. W. (2005). The Ties that Bind: Measuring the Strength of Consumers’ Emotional Attachments to Brands. Journal of Consumer Psychology, 15(1), 77–91.CrossRef Thomson, M., MacInnis, D., & Park, C. W. (2005). The Ties that Bind: Measuring the Strength of Consumers’ Emotional Attachments to Brands. Journal of Consumer Psychology, 15(1), 77–91.CrossRef
go back to reference Varadarajan, R., DeFanti, M. P., & Busch, P. S. (2006). Brand Portfolio, Corporate Image, and Reputation: Managing Brand Deletions. Journal of the Academy of Marketing Science, 34(2), 195–205.CrossRef Varadarajan, R., DeFanti, M. P., & Busch, P. S. (2006). Brand Portfolio, Corporate Image, and Reputation: Managing Brand Deletions. Journal of the Academy of Marketing Science, 34(2), 195–205.CrossRef
go back to reference Veloutsou, C., Christodoulides, G., & Chernatony, L. D. (2013). A Taxonomy of Measures for Consumer-Based Brand Equity: Drawing on the Views of Managers in Europe. Journal of Product & Brand Management, 22(3), 238–248.CrossRef Veloutsou, C., Christodoulides, G., & Chernatony, L. D. (2013). A Taxonomy of Measures for Consumer-Based Brand Equity: Drawing on the Views of Managers in Europe. Journal of Product & Brand Management, 22(3), 238–248.CrossRef
go back to reference von Weizsäcker, E. (1974). Erstmaligkeit und Bestätigung als Komponente der pragmatischen Information. In von Weizsäcker. E. (Ed.), Offene Systeme I. Beiträge zur Zeitstruktur von Information, Entropie und Evolution (p. 82–113). Stuttgart: Klett-Cotta. von Weizsäcker, E. (1974). Erstmaligkeit und Bestätigung als Komponente der pragmatischen Information. In von Weizsäcker. E. (Ed.), Offene Systeme I. Beiträge zur Zeitstruktur von Information, Entropie und Evolution (p. 82–113). Stuttgart: Klett-Cotta.
go back to reference Völckner, F. (2003). Neuprodukterfolg bei kurzlebigen Konsumgütern: Eine empirische Analyse der Erfolgsfaktoren von Markentransfers. Deutscher Universitäts-Verlag.CrossRef Völckner, F. (2003). Neuprodukterfolg bei kurzlebigen Konsumgütern: Eine empirische Analyse der Erfolgsfaktoren von Markentransfers. Deutscher Universitäts-Verlag.CrossRef
go back to reference Völckner, F. (2004). Fünf Faktoren entscheiden über den Erfolg von Markentransfers. Absatzwirtschaft, 74–79. Völckner, F. (2004). Fünf Faktoren entscheiden über den Erfolg von Markentransfers. Absatzwirtschaft, 74–79.
go back to reference Völckner, F., & Sattler, H. (2006). Drivers of Brand Extension Success. Journal of Marketing, 70(2), 18–34.CrossRef Völckner, F., & Sattler, H. (2006). Drivers of Brand Extension Success. Journal of Marketing, 70(2), 18–34.CrossRef
go back to reference Wang, C.-Y., Wu, L.-W., Lin, C.-Y., & Chen, R.-J. (2017). Purchase Intention toward the Extension and Parent Brand: The Role of Brand Commitment. Journal of Economics and Management, 13(1), 83–103. Wang, C.-Y., Wu, L.-W., Lin, C.-Y., & Chen, R.-J. (2017). Purchase Intention toward the Extension and Parent Brand: The Role of Brand Commitment. Journal of Economics and Management, 13(1), 83–103.
go back to reference Weinberg, P., & Diehl, S. (2001). Aufbau und Sicherung von Markenbindung unter schwierigen Konkurrenz- und Distributionsbedingungen. In R. Köhler, W. Majer, & H. Wiezorek (Eds.), Erfolgsfaktor Marke - Neue Strategien des Markenmanagements (p. 26–35). Munich: Vahlen. Weinberg, P., & Diehl, S. (2001). Aufbau und Sicherung von Markenbindung unter schwierigen Konkurrenz- und Distributionsbedingungen. In R. Köhler, W. Majer, & H. Wiezorek (Eds.), Erfolgsfaktor Marke - Neue Strategien des Markenmanagements (p. 26–35). Munich: Vahlen.
go back to reference Weiber, R., & Mühlhaus, D. (2014). Strukturgleichungssmodellierung – Eine anwendungsorientierte Einführung in die Kausalanalyse mit Hilfe von AMOS, SmartPLS und SPSS, 2nd edition: Wiesbaden: Springer Gabler. Weiber, R., & Mühlhaus, D. (2014). Strukturgleichungssmodellierung – Eine anwendungsorientierte Einführung in die Kausalanalyse mit Hilfe von AMOS, SmartPLS und SPSS, 2nd edition: Wiesbaden: Springer Gabler.
go back to reference Welge, M. K., Al-Laham, A., & Eulerich, M. (2017). Strategisches Management: Grundlagen - Prozess - Implementierung. Springer Gabler.CrossRef Welge, M. K., Al-Laham, A., & Eulerich, M. (2017). Strategisches Management: Grundlagen - Prozess - Implementierung. Springer Gabler.CrossRef
go back to reference Xiao, N., & Lee, S. H. M. (2014). Brand Identity Fit in Co-Branding. The Moderating Role of C-B Identification and Consumer Coping. European Journal of Marketing, 48(7/8), 1239–1254. Xiao, N., & Lee, S. H. M. (2014). Brand Identity Fit in Co-Branding. The Moderating Role of C-B Identification and Consumer Coping. European Journal of Marketing, 48(7/8), 1239–1254.
go back to reference Xiong, L., & King, C. (2020). Exploring How Employee Sense of Brand Community Affects Their Attitudes and Behavior. Journal of Hospitality & Tourism Research, 44(4), 567–596.CrossRef Xiong, L., & King, C. (2020). Exploring How Employee Sense of Brand Community Affects Their Attitudes and Behavior. Journal of Hospitality & Tourism Research, 44(4), 567–596.CrossRef
go back to reference Xiong, L., & King, C. (2019). Aligning Employees’ Attitudes and Behavior with Hospitality Brands: The Role of Employee Brand Internalisation. Journal of Hospitality and Tourism ManageMent, 40, 67–76.CrossRef Xiong, L., & King, C. (2019). Aligning Employees’ Attitudes and Behavior with Hospitality Brands: The Role of Employee Brand Internalisation. Journal of Hospitality and Tourism ManageMent, 40, 67–76.CrossRef
go back to reference Xiong, L., King, C., & Piehler, R. (2013). ‘That’s Not My Job’: Exploring the Employee Perspective to Becoming Brand Ambassadors. International Journal of Hospitality Management, 35(December), 348–359.CrossRef Xiong, L., King, C., & Piehler, R. (2013). ‘That’s Not My Job’: Exploring the Employee Perspective to Becoming Brand Ambassadors. International Journal of Hospitality Management, 35(December), 348–359.CrossRef
go back to reference Zatloukal, G. (2002). Erfolgsfaktoren von Markentransfers. Deutscher Universitäts-Verlag.CrossRef Zatloukal, G. (2002). Erfolgsfaktoren von Markentransfers. Deutscher Universitäts-Verlag.CrossRef
go back to reference Zeplin, S. (2006). Innengerichtetes, identitätsbasiertes Markenmanagement. Gabler. Zeplin, S. (2006). Innengerichtetes, identitätsbasiertes Markenmanagement. Gabler.
Metadata
Title
Strategic Brand Management
Authors
Christoph Burmann
Nicola-Maria Riley
Tilo Halaszovich
Michael Schade
Kristina Klein
Rico Piehler
Copyright Year
2023
DOI
https://doi.org/10.1007/978-3-658-40189-4_2